torsdag 19 november 2009

Monsteras lov


Pendeln svänger, det gör den alltid. Och eftersom den här bloggen håller på att bli känd för djuplodande feministiska frågor (som leksakskataloger) tänkte jag fortsätta på samma spår: men nu en spaning ifrån blomsteraffären. I Skriet-boken har vi en ganska festlig (och i mitt tycke talande) spaning som visar hur sjukt hushållsgalna vi har gått och blivit de senaste åren. Blommorna som har varit poppis under 2000-talets första decennier har varit k r ä v a n d e. Lite husmorsromantik från en svunnen tid. (Azaleor som ska doppvattnas, perennrabatter som färgmatchas, mårbackapelagoner som ska noppas, bärbuskar som ger dåligt samvete osv.) Annat var det på 70-talet då det stod svärmorstungor, monsteras och kaktusar på fönsterbrädorna, och rododendron och tujor i trädgårdarna. Växter som knappast bryr som om deras ägare så reser bort ett år (eller satsar på annat).

Idag var jag i en blomsteraffär som vet hur trenderna går, och vad fick jag se?
Jo, svärmorstungor, Monstera, nån slags gran, kaktusar och andra extremt lättskötta växter.

Nånstans därinne jublade jag. Någonting betyder detta.

4 kommentarer:

Grannfrun sa...

Och till er som älskar att hata mig: vet ni vad som står på min fönsterbräda: mårbackapelagoner!
Är inte DET ett helt sjukt hycklande?
Ha ha!

Alfa Tik sa...

Mårbackapelargoner... Trendslav!

Jennie sa...

Japp, här köptes det nyligen två svärmorstungor till det Sjögrenska hemmet!

Helga sa...

Hmm, och jag som älskar azaleor. Men de är hopplöst krävande. Kul trendspaning!