tisdag 17 november 2009

Vad är jämställdhet?

Mymlans veckotema är jämställdhet, eller närmare bestämt Vad är jämställdhet?

Ja, det är väl det vi tvistar om här på bloggen... Och nej, jag tror inte att jag med säkerhet vet vad jämställdhet, men jag ska här försöka kort sammanfatta vad jag tycker är jämställdhet.

För mig är det inte viktigast att alla män och alla kvinnor gör samma saker. Och om jag går till mig och min man, att vi gör exakt samma saker, lika ofta. Jämställdhet för mig handlar om att vi går in i ett förhållande där båda på djupet är införstådda med att vi gör det här tillsammans och att båda är lika mycket värda. Och i det ingår att mina vänner är lika mycket värda som hans vänner och tvärtom. Våra intressen är lika mycket värda. Våra jobb och karriärer är lika mycket värda. Vi delar på föräldraskapet och ansvaret för barnen. Vi är lika viktiga föräldrar och ska kunna klara hemmet och barnen på egen hand om så krävs – och helst klara även försörjningen om så krävs (det får man lite grann öva sig på medan den andra är hemma med bebisen). Det innebär också att inte en av oss är den som hela tiden har fokus på familjen och hemmet och inte den andra. Om en alltid måste vara projektledare och komma ihåg matsäckar, hur mycket toarullar det finns hemma, kommande födelsedagskalas och liknande så tar det en massa energi. Därför ska vi dela även på den biten. Sen kan man dela upp så att någon tar ansvar för barnens kläder och någon annan för lapparna från skola och dagis, eller hur man gör.
På en högre nivå betyder jämställdhet för mig att människor så långt det går (här måste samhället vara med och jämna ut skillnaderna, anser jag) har samma möjligheter, skyldigheter och rättigheter. Man ska inte ha sämre utgångsläge i samhället för att man råkar födas till man eller kvinna. (Eller hetero eller homo eller kommer från Iran eller Norge).

Det här var kortversionen. Nu måste jag jobba!

Ps. Den här kortversionen av Vad är jämställdhet i form av en seriestripHannas hörna var alldeles underbar, jag måste bara tipsa om den.

16 kommentarer:

Alfa Tik sa...

BRA!

Den förvånade pappan sa...

Låter mycket sunt tycker jag!

Anonym sa...

Mycket klokt och tack för länkningen.

Anna sa...

Jag tror inte vi kommer nå jämnställdhet så länge som jämnställdhet anses kunna vara på ett visst sätt. Jag tror man måste låta folk ha sina egna uppfattningar om vad jämnställdhet är. Att låta folk leva sina liv som de vill trots att det inte passar eliten i sthlm. Jag tror man är jämnställd när det känns som att man är det.

Sen kan jag inte låta bli att kommentera det här med att alla är lika mycket värda.

Är det verkligen så? Vad är det som talar för att det faktiskt är så? Jag hittar följande bevis:
1. Så gott som alla i Sverige säger att det är så.
2. Vi har skrivit under ett FN-dokument om att det är så.

Men sen tycker jag att allt annat talar för att vi inte är lika mycket värda.
Vi har omotiverade löneskillnader inom länder.
Vi har skillnader i tillgång på mat och medicin runt om i världen.
De flesta behandlar olika människor som om olika människor var olika mycket värda. Folk är vanligen trevligare, vänligare och hjälpsammare mot vissa än mot andra.

Jenny sa...

Jag håller med om beskrivningen av jämställdhet i inlägget!

marla sa...

Väl rutet. Jag går i liknande tankar (och skriver om det).

Anonym sa...

Anna: Alla människor ÄR lika mycket värda. Tyvärr behandlas de inte så.

Anna sa...

hannashorna,

Men har du någon motivering eller förklaring till varför det är så?

Det är enkelt att påstå saker bara för att man vill att det ska vara så. Det svåra är när man ska förklara varför det man säger stämmer.

Du till exempel, verkar tycka att det är så självklart att det inte ens behöver motiveras eller förklaras. Inom matematiken brukar sådant kallas för axiom.

Grannfrun sa...

Men jag måste hålla med Anna: tycker ni verkligen att alla människor är lika mycket värda? Att källarpappan i Österrike är lika mycket värda som er vettiga kompis eller ert lilla barn?
Ibland måste man våga lyfta på alla helyllefiltar som ligger och gör det omöjligt för oss att prata på riktigt. Ibland måste man outa sig själv och sina sämre sidor och resonera kring dem. Tycker jag.

Grannfrun sa...

Men det var ett jävligt bra inlägg, Rebecka!

Anna sa...

Hahaha,

Snacka om att jag har misslyckats med att tolka verkligheten en bra stund nu. Eller skapa en bra verklighetsbild. Användarnamnet hannashorna har jag uppfattat som hannashora rätt länge nu. Tänk hur ofta man gör liknande felkopplingar i hjärnan och mellan hjärnan och sinnesorganen i situationer då det spelar betydligt större roll och handlar om allvarligare och mer avgörande saker.

Anonym sa...

Ja du Anna - man läser det man vill läsa. Inte så kul exempel på missförstånd, tycker jag. Men kanske representativt för dig? Eller?
Tinni Ernsjöö Rappe

Anonym sa...

Angående alla människors lika värde: I grund och botten, JA. Vi ska alla ha lika värde. Sen kan folk (som källarpappan i Österrike) göra saker som naturligtvis sänker hans värde i mångas ögon. MEN inför t.ex lagen har han fortfarande samma värde. När han sonat sitt brott har han samma rättigheter till frihet som alla andra. Att han har samma värde behöver inte betyda att vi måste tycka om honom.

Löneskillnader,brist på mat och medicin runt om i världen, förtryck, rasism m.m är mer ett tecken på att vi inte lyckas upprätthålla allas lika värde.

Tinni: Ungefär så tänkte jag med angående Annas missuppfattning.

Anna sa...

hannashorna,

Men du säger ju fortfarande bara att alla har lika värde eftersom att det är så, eller för att det är så det ska vara. Eller har jag fel? Jag hittar ingen motivering eller förklaring. Du måste göra det enklare för mig så jag förstår.

Ja, hora är säkert ett begrepp som utgör en större del av min verklighet än er verklighet. Horna är betydligt mindre förekommande i min verklighet. Och det är verkligen min humor :). Fast avsikten var ju inte att vara otrevlig. Fast sånt här kanske är mer käsnligt än vad jag inser.

Anna sa...

Fast jag tror inte det var så att jag VILLE läse det på det viset. Det var nog mer så att min tolkning var mer meningsfull (it made sense) för mig då jag inte insåg att o:et skulle vara ett ö.

Anonym sa...

Anna: Jag vet inte hur jag ska motivera att alla har lika värde. För mig känns det så självklart.

Någon som kan hoppa in och hjälpa mig?

Kan du motivera motsatsen? Dina argument om löneskillnader ser jag som sagt inte som en motivering snarare som ett bevis på misslyckande.