onsdag 11 november 2009

Feminister kämpar för pappor!


Gudrun Schyman i dag i debattartikel på SVT (om Louise Hallin):

"Hade SVT bemödat sig att kontrollera sanningshalten i Hallins påstående om att mammor är bäst lämpade att vara hemma med barnet den första tiden hade de ganska snabbt kunnat konstatera att det inte finns någon biologisk skillnad mellan könen i denna fråga. De hade inte behövt gå längre än till Folkhälsoinstitutets hemsida.

Där står klart och tydligt att "Barn idag i västvärlden utvecklar parallella anknytningar till sina vårdnadshavare, snarare än att först utveckla anknytning till den ene och sedan till den andre? Det finns således inget stöd för biologiska skillnader i föräldraroller. Män och kvinnor reagerar fysiologiskt likadant på spädbarns gråt. Pappor är lika bra på att mata sina spädbarn som mammor, på att tolka vad barnet vill och på att besvara barnets behov"."

Och så säger man att det är feminister som hatar män? Vem var det som sa att feminister bara försöker roffa åt sig fördelar för egen vinning? Fel, fel, fel. Det är feminister som TROR på män. Det är feminister som VILL att pappor ska få ta samma plats som mammor. Det är feminister som kämpar för pappors rätt (bland annat) och barnens rätt till båda sina föräldrar.

Det är biologister och antifeminister som INTE tycker att pappor är lika viktiga som mammor.

Säg efter mig nu, feminister tror på män och kämpar för pappors rätt att vara lika viktiga föräldrar!

12 kommentarer:

Den förvånade pappan sa...

Det är ju i och för sig också "feminister" som jobbar på kvinnojourer som illegalt gömmer barn från pappor också.

Det är också feminister som högljudd kräver kvotering in i styrelserum, men säger inte så mycket om att få in män i vården och skolan.

Det är "feminister" som jobbar på socialtjänsten som tar 0 hänsyn till pappan och köper alla påhitt vissa kvinnor gör för att "stjäla" barnen från pappan.

Jag personligen skulle aldrig kalla mig "feminist" just för att begreppet har kidnappats av galna människor, som bland andra Schyman eller ROKS eller andra med stolliga idéer.

Men visst, i detta fall håller jag med dig, men jag kan också förstå skepsism mot feminism.

Alfa Tik sa...

Kalla mej antifeminist, kalla mej bakåtsträvare eller för all del rätt och slätt kärring...
Det är kvinnan som bär barnet i sin kropp och som föder fram det. Vi har bröst att föda barnet med. VARFÖR ska jag be om ursäkt för att jag vill ha en tids avvänjning efter att i 9 månader haft ett barn i min kropp? VARFÖR ska jag inte få amma mitt barn i lugn och ro för att sedan börja pumpa ur och vänja min kropp att återgå till normalläge?
Kämpar jag MOT män för att jag inte lämnar ifrån mig barnet innan min kropp läkt ihop?
Jag efterlyser lite tydlighet i debattten, vad menar ni egentligen???

Ellen sa...

Alfa Tik - om ens kropp inte har "läkt" efter ett drygt halvår, då är det något fel och man bör ha sökt vård för länge sen. För det är ju oftast den tidsaspekten man talar om - att efter tidigast ett halvår börja lämna över till pappan.

Sen kan man göra det tidigare, man kan göra det senare. Man kan dela lika från början, man kan ta varannan dag, båda kan jobba halvtid, man kan dela på veckorna. Det finns en uppsjö olika alternativ, men huvudsaken är att om man har en vilja att dela så går det alldeles utmärkt.

Utan att man traumatiserar sina barn, något som Hallin tycks ha missat. För att uttala sig så tvärsäkert är hon pinsamt okunnig om den senaste forskningen.

Den förvånade pappan sa...

Får vl till 100% hålla med Ellen här. I andra länder lämnar barnen mamman efter några månader, i Sverige krävs år för att barnen inte ska ta skada. Hallin borde skämmas.

Jag får dessutom hålla med Ellen i att det finns många upplägg som kan göra föräldraledigheten jämställd. Att mamman tar 1 år för att sedan låta pappan vara hemma 2 är inte jämställt.

Eftersom du (Alfa Tik) inte ger några tidsperspektiv är det svårt att säga om jag tycker du är självisk och kämpar mot pappors rätt eller inte. Om man själv kräver lång ledighet så att dagarna inte räcker för att dela lika, då är man självisk hur som helst.

Anonym sa...

feminister tror på män och kämpar för pappors rätt att vara lika viktiga föräldrar!

tack för en bra blogg./Catarina

roberth sa...

Vad är en rasist? Du vet inte så snacka inte!

Anonym sa...

Det är bara i sverige som man har så lång föräldraledighet. Jag hade 8 veckor i UK, och sedan to g pappa över. Vi har ett normalt barn.
Man ska vara glad att det finns betald föräldraledighet alls, och dessutom superbillig barnomsorg. flera av mina kolleger i UK och USA och EU har varit tvungna att lsuta jobba när de fått barn eftersom de inte kan betala omsorgen. /Catarina

David sa...

Catarina har rätt. Föräldrar i Sverige har ju soffat till sig nåt oerhört, som om barn skulle utesluta försörjning på egen hand. Mammor ska jobba, tycker jag, precis som män, och män ska vara hemma. Variationen ska inte vara könsordnad utan individuell och därmed ska det staliga försäkringssystemet vara detsamma.

Men kvotera gärna in män i omsorgsarbete. Det är ju för sorgligt att det styrs och domineras av kvinnor, i så hög grad.

Alfa Tik sa...

Det var precis det jag var ute efter... En tidsaspekt, en större tydlighet i vad vi pratar om.
Jag är FÖR att vi får den tid vi vill ha, både mamman och pappan, att njuta av våra barn. OCH att vi får göra det på det sätt som vi som föräldrar anser vara det mest ultimata för just vår familj.
Och jag är FÖR en dialog mellan partners, mellan oliktänkande och mellan feminister/antifeminister.
Inte ett fördömmande...

Helena sa...

När män börjar i omsorgen/skolan så hyllas dom och får fördelar pga att de är så få. Män har varit välkomna till förskola/ skila länge men de vill inte arbeta med mindre barn och inte heller slita så för en dålig lön!!

Anna sa...

Och vad anser ni om Louise Hallins svar på artikeln då, på svt.se ?

Anonym sa...

Tack Tinni och Rebecka!

Norpade åt mig er bok på flygplatsen häromdagen och hade väl sådär höga förväntningar om ytterligare en bitterfitta/offer/visst är karlar idioter-bok....

Men jag hade ju en timme på flyget och började läsa.... ÄNTLIGEN ngn som skriver det jag faktiskt tänker på dagligen. Skall köpa ett extra ex och dänga i huvudet på psykologen jag träffar för att jag mår så piss över att jag inte får ihop hela pusslet och känner skuld över att jag nog är en kass mamma. Psykologen försöker få mig att förstå " att man inte kan få allt" och att "det är naturligt att vilja vara hemma med barnen" eller att "du saknar kanske kvinnliga förebilder"... Borde jag inte ge upp karriären och försöka må lite bättre?!?! Nehej, det blir ett ex av er bok till maken med!

kram!