onsdag 4 november 2009

Mamma i rullstol - annorlunda?


Jag har lite svårt att se att de skulle neka en mamma i rullstol hjälp att ta hand om sitt lilla barn... Typisk diskriminering av en pappa! Läs här!

"I stället tycker kommunen att Bennys fru gott och väl kan ta hand om barnet.
- Det känns helt bedrövligt. Jag får inte ens möjligheten att vara pappa på egen hand. Det är bisarrt. Dels tycker man att pappor ska ta mer ansvar, men sedan lägger man över allt på kvinnan här, säger Benny."

Heder åt Benny som kämpar för sin rätt att vara förälder - och en lika viktig förälder åt sitt lilla barn.

Ps. I morgon skulle jag egentligen ha suttit i morgonsoffan i SVT och diskuterat Louise Hallins fruktansvärt fördomsfulla uttalanden om pappor (och mammor), men det blev tyvärr inställt. Lovar att återkomma i frågan. Ds.

5 kommentarer:

anita sa...

om det är samma louise hallin som skriver här: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6064055.ab

Följande stycke gjorde mig väldans irriterad:

Genom att bara gå ner till de närmaste människorna i sitt liv när man har kalas. 3-4 kompisar, mormor och familjen räcker mer än väl för en bra födelsedag enligt Louise Hallin. Då blir kalaset inte större än att man faktiskt orkar med som förälder. Men dagens föräldrar är uppvuxna i den här kollektivandan att "alla ska vara med", då blir det så här.

Och att bjuda hela dagisgruppen eller klassen borde inte förekomma, menar Louise Hallin.

– Man måste stå emot terrorn på hatthyllan. Man bjuder ju inte hem de egna kompisarna genom att annonsera på arbetsplatsen, man ringer hem till dem.

– Det är den här kollektiva dagisgruppen "föräldrarna" som har lärt sig detta, det här plandemokratiska tjafset att "alla älskar alla och alla ska leka med alla" och "alla åldersgrupper ska leka med varandra".

– Den här generationen av förärldrar har ju själva varit kollektivister i såna grupper, kissat i kö, sjungit i kö, sovit i kö – alla för alla! Det är omedvetenhet. Föräldrern rör sig i de här guppyflockarna från det man själv var liten.

vilken människa!

Rickard sa...

anita: Vad är problemet? För övrigt har jag inte satt mig in i LH:s åsikter om än det ena, än det andra (som i denna blogg verkar kraftigt ifrågasatta) så dem säger jag inget om.

Unknown sa...

Jag skulle så gärna vilja att ni fick debattera med Louise.

Det var en väldigt bra kvinna som ringde in i går på telefonväkteriet och argumenterade mot henne om hennes märkliga syn på föräldraledigheten. Louise Hallin menade att när barnet är två år då är det lämpligt för det att vara hemma med pappan. Två år! och att barn som skiljts för tidigt från sin mamma på dagtid får anknytningsproblem i vuxenlivet.. Det verkar helt galet tycker jag..tänk vad många människor runt om i världen som måste ha anknytningsproblem.

Jag blir närmast ledsen över att hon får sitta i TV-soffan och säga så mycket galenskaper. Jag trodde vi hade kommit längre i vår människosyn än att döma ut pappan från föräldraskapet.

För min sambo och mig har det varit självklart att vi ska dela föräldraledigheten lika. Så trodde jag långt många fler tänkte men när jag berättar detta i föräldragruppen jag går i får jag sneda blickar och ett "oj".

Det sista vi behöver i vår kamp för jämställda familjer är någon som säger att det skadar barnet. För mig är det så svårt att se att det är skdligt för barnet att ha två närvarande föräldrar, två föräldrar som utgör tryggheten.

Den förvånade pappan sa...

Jag har sett Hallin i Gomorron Sverige två gånger nu. Hon gjorde mig lika arg båda gångerna.

För mig känns det mer som att det nästan är för sent att börja vara hemma när barnet är två år. Men bättre sent än aldrig kanske.

Fast Hallin hade nog sagt, bättre sent, men helst inte alls, om pappaledighet.

Maria sa...

A propos Bennys önskemål om personlig assistent.

Är du verkligen helt omedveten om, att skattemedlen inte räcker till att uppfylla alla människors samtliga önskemål fullt ut?

Eller låtsas du bara, att du inte begriper det?