måndag 23 november 2009

Om kärlek

"Kan man vara kär i någon som inte är söt?". Min sjuåring ljudar sig igenom denna mening i sin läsebok "Elsas bok". Hon går i ettan (- är detta en genomtänkt mening, förlaget?)
Sen plitar hon noggrant i sin skrivbok: "Jag vill inte vara kär i någon som inte är söt". Jag försöker lite tveksamt, "Nämen? Är det inte så att den man är kär i blir söt".
"Inte för mig" svara hon kort och hoppar ner från sin stol och in i sitt rum.

Och jag känner tydligt att en ny föräldraera har börjat.

3 kommentarer:

K sa...

Ja, min dotter är bara ett år än så länge, men jag fasar för alla de där sakerna man vill "göra rätt" så hon får sunda värderingar....hur gör man?? Hoppas det går på automatik på något sätt....

Anonym sa...

Det verkar vara någon form av brutalrealism som gäller när de små lär sig läsa i dag. Lång borta är Far som ror och Mor som är rar...

När M gick i 1:an läste hon "Olas bok" och där fanns bl a detta:

JUL MED JOHANSSON
Nu är det jul.
Mormor ska komma.
Johansson är i sitt lilla hus.
När Johansson är ensam, super han.
-Vi kan inte ha Johansson på kalas, sa pappa.
Mormor ska komma.
Men Johansson och mormor kommer!
Johansson är tomte.
Nu är det jul.

/Anita

Grannfrun sa...

ha ha, herregud. det är verkligen nya tider, på gott och ont.