onsdag 14 oktober 2009

Louise Hallin


Jag har skrivit flera gånger om Louise Hallin – och tog upp henne i boken. Så ja, jag är också kritisk till att hon sitter som föräldraexpert i SVT – Jag reagerade direkt när jag såg trailern. I dagens Metro skriver de om kritiken mot Louise Hallin, tyvärr har de inte lagt ut alla hennes knäppa citat som stod i tidningen på webben...

Vet folk vad hon verkligen tycker? Hon har en enormt förlegad syn på föräldraskap och kvinnor och män. Jag har själv intervjuat henne för många, många år sedan. Då var jag gravid och hon försökte sjukskriva mig mitt under intervjun ;-) Hon tycker på allvar att jämställdhet inte är något särskilt viktigt för en familj. Hon är helt övertygad om att män och kvinnor, mammor och pappor är fundamentalt olika och att det är mammans uppgift och roll att stanna hemma med barnen. 2–3 år sa hon till mig, och det har hon sagt i en massa sammanhang. Sen får pappan gärna ta över... Lovar att återkomma om Louise Hallin!

15 kommentarer:

Lilla O sa...

Tycker att det är vansinne att hon får vara "expert" i en så stor kanal som TV4 med sin förlegade syn på familjen och föräldraskap!

Charlotta sa...

Jag håller med - hon är ingen förebild på något sätt. Har läst och hört henne säga många knasiga saker.

Trogen läsare sa...

Jag har alltid haft en skepsis gentemot henne. Hon har stundtals en human syn barn och familjer, ibland en otroligt förlegad syn. Men, jag vet för lite för att uttala mig mycket. Däremot tänker jag att man alltid kan tänka att det är viktigt att se vad en människa har sin grundutbildning. Och hennes är ju inom medicinen innan hon läste vidare till psykoterapeut. Självklart påverkar hennes grundutbildning vad hon gör med sina terapeutkunskaper. Och det bör man vara medveten om när man anlitar psykoterapeuter. Inte bara Louise, utan också andra.

Unknown sa...

Jag har länge irriterat mig på Louise Hallin som utnämnt sig själv till expert inom barn och ungdomspsykiatri,ibland står det också att hon är psykolog vilket hon inte är. Det är stor skillnad att först utbilda sig till psykolog 5 år och seda vidare till psykoterapeut.
Sjuksköterskor som utbildar sig till terapeuter har stora kunskapsluckor.
Jag utbildad psykolog har hört henne ge helt fel råd eller orsaker till problem till föräldrar. Sedan kan man inte uttala sig om orsaker till problem genom ett telefonsamtal på 3 min.

Johan Ahlin sa...

Louise var suverän som föreläsare på vår förlossningskurs 1999.

Helene sa...

Håller med, hon har för vana att säga knäppa saker och ger föräldrar dåligt samvete istället för att stärka dom.

Anonym sa...

Såg henne precis på svt morgon i telefonväkteri och fick dåliga vibbar. Hon svarar med en förbluffande hastighet, självklarhet, självsäkerhet och lämnar inget tolkningsutymme... Hennes sätt passar bättre i forum av typ "Bosse Bildoktorn"! Tycker Patrik...

Lena sa...

"Förlegad syn" var orden. Utvecklingsspykologi är väl inte, så långt jag förstår, förlegad.

Louises utgångspunkt är barnens. Att detta sticker folk i ögonen är bara naturligt i dagens samhälle. Vi lever ju i en tid då barn mer eller mindre är till för att vara assesoarer.
Man behandlar dem som små vuxna i hopp om.........ja, vad vet jag inte riktigt, men man kan i alla fall hoppas man drivs av önskan att de små en gång skall må tillräckligt bra för att själva klara av att knyta varaktiga kontakter.
Om dagens samhälle med fokus på genusperspektiv är det optimala för våra barns framtid, får tiden utvisa.

Den förvånade pappan sa...

Som du vet tycker jag att Hallin har ofattbart idiotiska idéer och hon borde stoppas. Jag kommenterar mest för att ytterligare belysa att det finns många som tycker att hon säger konstiga och knäppa saker...

Anonym sa...

Louise Hallin är överhuvudtaget inte trovärdig i sina utspel. Själv började hon jobba direkt när hon fått sista barnet. Hon lade snabbt ner amningen trots att hon tycker man kan amma flera år. Hon har inte levt som hon lär. Hur uppfostrade hon sina barn? Hon har gapat, skrikit och slagit!
Denna kvinna är en otroligt manipulativ person med diagnos borderline med narcissistiska drag.
Livsfarlig kombination. Hon borde inte få utrymme i media!

Alice sa...

Hon är i farten igen! I Föräldrarguiden gravid vår/sommar 2011 så intervjuas hon.
Frågan "Ska vi prata amning? Hur vktig är den egentligen? och vad gör man om man inte kan"
Louise Hallin "Det är inget att diskutera. Amning är väldigt viktig och påverkar hälsan i fen generationer"

Beppe sa...

Tycker tyvärr att det är skit med. Vi kan trots allt google över hela världen och beställa hem Pizza över nätet men lik förbaskat får män inte ha en naturlig amning. Vilka är det som håller emot egentligen ???

Lena Swanberg sa...

Jag är fyrbarns mamma och började hos Louise långt innan hon var känd genom TV. Hade inte det varit för henne så hade jag inte klarat av de fyra graviditerna som min 1a barnmorska skyllde på psykiska åkommor och problem i familjen???!!!NEJ och åter NEJ, det var för att jag led av svåra blodtrycksfall. Hon kämpade för mig som jag aldrig ensam skulle ha gjort. Vet ni vad Louise gjort för vår förlossningsvård tillsammans med tex Gudrun Abascall? Läs på och gå en kurs hos henne rekomenderar jag. En mamma på 50 år som uppfostrat många fler barn än 4.

Anonym sa...

Hon kanske hade sina skäl till att göra som hon gjorde. Hon svarar utifrån vad som är bäst för barnet, inte vad som är hennes personliga åsikt. Hur vet du att hon skrikit och slagit sina barn?? Och hur vet du att hon har borderline med narcissistiska drag?? Trovärdig källa på det tack! Annars ska du inte skriva så hemska saker om en människa!

Lava Showan sa...

Jag heter Anna Erickson från Stockholm - Sverige, jag är högskolelärare av yrke. Detta är en av mina lyckligaste dagar i mitt liv att dela med dig här hur jag fick min sanna kärlekspartner tillbaka. Dr. Oduduwa hjälpte mig med magiskt kärleksförtryck för att få min ex pojkvän tillbaka efter två års separering han är hemma till mig. Jag rekommenderar att alla kan få samma hjälp av honom genom att kontakta honom på: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
Dr.Oduduwa har också begåvade krafter för att lösa kärleksförhållandet som följer; .....
Love Magic spell för att upptäcka ny sann kärlek.
* Magic Spell älskar att gifta sig i tid och vara lycklig.,
* Love Spells, Win-Back Ex-älskare.
* Magi för framgång och marknadsföring.
* lycklig charm - BUSINESS STAR. Tillväxt i företagens ekonomi.
* avdelningar - SKYDDSHAK. Skydda dig mot kidnappningar och mördare.
* förbannelse upplösning, frihet från generation caurses.
* andlig rening. Frihet från mardröm. Frihet från "dålig dröm"
* fertilitetsmagi - Var gravid och föd ditt eget barn.
skicka meddelande för att få en omedelbar lösning på varje äktenskap / förhållande hjälp; (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)