tisdag 27 oktober 2009

Cirkusprinsessor


I torsdags var jag med familjen och såg premiären av Cirkusprinsessan 2009. På många sätt fantastiskt. Jag är ett stort fan av cirkus, tränar själv gymnastik och har tränat akrobatik. Tyckte därför för egen del att det var optimalt att slippa alla djuren (klart de är söta och underhållande, men jag kan aldrig sluta tänka på att de kanske lider...) och bara se riktigt duktiga akrobater. Och extra kul att det bara var tjejer.


Men föreställningen gav mig några saker att fundera kring. Min son konstaterade efter tre nummer att det inte hade varit några killar ännu - och blev rätt konfunderad när jag sa att det bara skulle vara tjejer. Tänker på alla gånger vi sett på killar, utan att någon av mina barn reagerat på att det inte är några tjejer (till exempel olika tecknade serier på tv) - sånt där blir väldigt tydligt när man ser på en föreställning med bara tjejer.


Sedan en annan sak: De var ju fantastiskt duktiga alla artisterna. MEN. Av 14 nummer var det bara två-tre som INTE totalsexualiserade sitt nummer. En efter en kom tjejerna in, lättklädda (ja, okej, de måste ju vara det), vrålsminkade, med utmanande blick och kråmade sig genom hela sitt nummer. Och även här blev det så tydligt att det var tjejer som uppträdde. Jag som har sett mycket cirkus i mina dagar har aldrig sett en kille anspela så på sex medan han uppträder... Här smekte de sig själva, och varandra om de var två, och kastade med håret, slickade sig om munnen, viftade på rumpan...


Så tråkigt! De var tillräckligt bra för att det skulle räcka. Varför kan inte tjejer bara få vara skickliga för att vara värda att tittas på? Se bara här till exempel! Afrodites döttrar. Så duktiga. Men varför så mycket sex? Här är mina barns favoritnummer - roligt, skickligt och fritt från sex (om ni inte orkar kolla, se bilden här ovan!). Tack för det!
Ps. Jag har alltså inget emot sex, tycker bara att det är synd att man som kvinna måste vara både skicklig och sexig... Ds.

1 kommentar:

Alfa Tik sa...

Håller med, det blir tröttsamt med alla sexanspelningar i tid och otid. Det tar liksom udden av det professionella.