söndag 11 oktober 2009

Män är inte djur

Nej, de är ju inte det. Eller så är vi alla djur. Lars Lindström har i alla fall bloggat bra om "mansrörelsen" och alla antifeminister på expressen.se:

"Jag har svårt att begripa varför så många till synes intelligenta kvinnor och män lägger ned så mycket kraft på att misshandla genusforskningen och strypa kvinnorörelsen. Mansrörelsen är miljoner gånger farligare. Den som begår grova sexövergrepp på sovande treåringar, säljer och köper tonårstjejer som sexslavar, misshandlar och våldtar kvinnor.Alla smarta debattörer som kräver upprensning i genusträsket (!), stopplagar och byxförbud på kvinnor…vad är de rädda för? Varför vågar de inte erkänna att den manliga seden att slå och kontrollera kvinnor är ett stort samhällsproblem även i Sverige?Hånfulla antifeminister hävdar att något globalt kvinnoförtryck inte existerar. Nej, visst. Titta på den senaste WHO-rapporten: våld mot kvinnor är en normalitet i Peru, Bangladesh, Thailand, Tanzania och flera andra länder där statistik om detta inte tidigare funnits. I Etiopien har sju av tio kvinnor blivit slagna, sparkade eller våldtagna av sina män. Sju av tio!Visa mig ett samhälle någonstans någon gång där kvinnor begår en förkrossande majoritet av våldsbrotten, äger en absolut majoritet av ekonomisk och politisk makt och startar alla krig och fotbollsbråk.Och: om ett sådant märkligt samhälle fanns, skulle någon kunna forska i dessa könsskillnader utan att bli idiotförklarad?Män är inte djur, men hade vargar orsakat så här mycket skada och död skulle en viss avskjutning utan tvekan bli aktuell."

5 kommentarer:

Lilla O sa...

Riktigt bra inlägg! Jag skrev en kommentar för ett par dagar sedan som handlade om just rädslan för att bryta könsroller. Mitt inlägg om barnen som reagerade på leksaksföretagens kataloger fick en del väldigt rädda kommentarer.

KaosJenny sa...

Härligt inlägg och något som det egentligen är pinsamt att vi inte tänker på ännu oftare. Kram

David sa...

Och samtidigt, inte att förglömma: män dödar och skadar mest män. Det finns fler än en form av manlighet.

Alfa Tik sa...

Vi kvinnor är inte heller skuldbefriade. Läste på AF om en man som kysste älskarinnan och ett av barnen drunknade som resultat. Skitstövel!
Jag har själv levt med en likasinnad som föredrog att ha all uppmärksamhet på sin älskarinna, men vårt barn hade tur och överlevde. Kan vi inte börja sopa vid egen dörr och ta ansvar för vad vi sysslar med? Kan vi försöka se lite längre och sia om konsekvenserna av vårt handlande innan vi gladeligen ger oss i kast med diverse saker.
Ja, det är skit med övergrepp! Det borde inte få förekomma. Män är överrepresenterade statistiskt, men vi MÅSTE börja se vårt eget bidrag till att saker och ting händer.
Jag önskar att min mamma hade haft mer "stake" och lärt mig som barn att sätta gräner och säga nej. Det fick jag lära mig den hårda vägen som vuxen+.

Anonym sa...

Och bakom alla dessa män som det syftas på i artikeln står det en kvinna. Varför gör inte vi kvinnor någon form av uppror? Varför låter vi det ske?