onsdag 6 oktober 2010

Tusen gånger starkare


För några veckor sedan såg jag en förhandsvisning av filmen Tusen gånger starkare. En film om könsroller och hur det drabbar individer, som utspelar sig i skolan. I går debatterades filmen på SVT Debatt. Det blev ingen vidare diskussion om hur man ska komma åt dessa begränsande roller. Tvärtom var det flera där som ifrågasatte om det över huvud taget är sant att vi behandlar varandra olika beroende på kön.

Jag blev väldigt berörd när jag såg filmen. Tyckte att den på många bra sätt visade på hur det kan se ut när män tar plats på tjejers bekostnad. Samtidigt var jag lite kritisk. Filmen var väldigt överdriven och svartvit. Och jag saknade pojkarnas utsatthet. Nu var det några tuffa killar som tog all plats. Från tjejerna, men också från många av de andra killarna - men de killarna kom inte fram i filmen. Här var det bara tjejerna som var utsatta, på olika sätt. I verkligheten drabbas ju killarna också, på andra sätt. Det är inte lätt att leva upp till förväntningarna som finns på killar.
Med det sagt var det ändå en helt okej film. Bra unga skådisar. Bra exempel på hur tjejer får städa upp efter killar. Hur killar breder ut sig. Och hur utmanande det är med tjejer som tar plats.

Sedan tidigare vet vi genom forskning att flickor får mindre uppmärksamhet och mindre tid att prata i klassrummet (man har filmat och klockat under lektionerna). Flickor får och accepterar rollen som ordningsskapare, det klassiska exemplet är att sätta en lugn flicka mellan två stökiga pojkar. Pojkar får mest uppmärksamhet av lärare, enligt en SOU-utredning från 2009. Fler flickor mår också sämre och har låg självkänsla, visar samma undersökning.

Jag blir därför upprörd över att det sitter en massa människor i tv och pratar om att "vi tror inte att det är så här", "det där stämmer inte", "jag tycker inte att det är så". En lärare har inte sett filmen, "men fattar vad den går ut på". Hon känner inte igen sig. Nej, är det så konstigt? Om hon hade förstått att flickor och pojkar behandlas olika hade hon kanske inte gjort det. Och ja, jag håller med henne om att det finns massa andra faktorer som också spelar in. Klass. Etnicitet. Ekonomi. Föräldrarnas utbildningsnivå. Ja, säkert en massa till.

Som genusvetaren i programmet påpekade handlar det om kunskap, om forskning. Det finns massor av studier om hur flickor och pojkar behandlas annorlunda från att de föds tills de dör.

Även om filmen var överdriven, stämmer grundtesen. Enligt utredningen från 2009:

"Flickor känner sig mer utsatta än pojkar för i stort sett alla former av kränkningar i skolan. Pojkar framstår som mer aktiva än flickor när det gäller att behandla andra illa. Språket kan användas för att upprätthålla maktförhållanden som råder mellan olika grupper av människor. Ord som ”hora”, ”bög” eller ”kärring” kan användas för att förtrycka genom att anspela på att en grupp människor är mindre värd. Sexualiserad mobbning kan även bestå av olika former av fysiska övergrepp."

Och:

"Generellt gäller att pojkarna pratar mest i klassrummet och får mest uppmärksamhet av pedagogerna. Flickorna är i allmänhet tystare, och tilldelas och accepterar rollen som ordningsskapare. Att få komma till tals och bli lyssnad på har stor betydelse i det sociala livet. Att inte ge en person utrymme att uttrycka sina åsikter är ett effektivt sätt att inskränka hennes inflytande. Det är svårt att veta vilka konsekvenserna blir i vuxenlivet av att flickor fortfarande i dagens skola verkar socialiseras in i rollen som tysta och snälla ordningsskapare, medan pojkar i högre grad tillåts busa och ifrågasätta, avbryta och ta ordet från andra samt ibland även utsätta flickorna för kränkande tillmälen. Kan grunden till unga kvinnors sämre självkänsla åtminstone delvis ha sin grund i den ojämlika situationen i klassrummet?"


Och så till Pär Ström som när Kitty Jutbring pratade om att flickor kände press att se bra ut svarade att: "Det är väl bara att låta bli. Vem tvingar dem?" Så här står det i SOU:n, bland annat:

"Flera studier har visat att flickor oroar sig mer för sitt utseende och sin kroppsvikt än pojkar. Flickors kroppsbild och självkänsla försämras i samband med puberteten."

Och till sist. I dag skriver komikern Nour El-Refai en upprörd och känslosam debattartikel om detta på Newsmill. Jag förstår hennes ilska (även om jag inte tycker att motståndarna måste hålla käften):


"Filmen "Tusen gånger starkare" handlar om förtrycket mot flickor i skolan och är bland det bästa jag sett. Men när filmen diskuteras på SVT Debatt förnekar debattörer verkligheten för alla småflickor. "Manshatare" hörs det någonstans ifrån när det är uppenbart att det handlar om kvinnohat. Hur kan det vara så att när vi pratar genus, som är ett kunskapsområde precis som vilken annan vetenskap som helst, att det plötsligt blir en åsiktsfråga?"
Ps. Och till alla dem som nu kommer avfärda den här SOU:n som ett resultat av feministetablissemangets maktställning i Sverige: Den tar upp orättvisor åt båda hållen! Till exempel tar den upp problemet att pojkar får lägre betyg än flickor. Så här skriver man till exempel i pressmeddelandet när SOU:n presenteras:

"I genomsnitt har flickor 10 % bättre betyg än pojkar, en skillnad som varit konstant åtminstone under 20 års tid. Flickor har bättre betyg i alla ämnen utom idrott och hälsa. Pojkar hoppar också av gymnasieskolan oftare än flickor, och lämnar oftare skolan utan fullständiga betyg.

- Det här har naturligtvis stor inverkan på elevernas framtid. Det är inte alls bra att pojkarnas relativt sett sämre prestationer diskuteras så lite. Skolan måste bland annat bli bättre på att uppmärksamma konsekvenserna av pojkarnas senare biologiska mognad, menar Anna Ekström."

21 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det har mer med könsroller än med kön att göra. Få är väl så utsatta som pojkar som inte passar in i den för dem avsedda könsrollen?

Att vara "flickig" som pojke måste vara det mest provocerande som finns i skolvärlden. I den situationen tror jag faktiskt att pojkar är mer utsatta än flickor om vi nu ändå generaliserar.

Jag tror alltså inte att det är könet som är det avgörande utan hur man agerar utifrån sin könsroll. En pojke som inte tar plats döms betydligt hårdare än en flicka som inte tar plats t ex.

Jag tror därför inte att man kan säga att det är främst flickor som far illa i skolvärlden. Då förutsätter man att alla pojkar agerar likadant enbart utifrån vad de kissar med och så är det ju faktiskt inte. Men kanske är det så att pojkar skräms till att passa in i den förväntade könsrollen, eftersom de som inte gör det döms så pass hårt att man som barn inte står ut med att trotsa normen?
(och med trotsa normen menar jag inte den 3-åriga pojken som går till dagis i rosa tyllkjol, utan kanske 13-åriga pojken som gör entré första dagen i högstadiet iförd en rosa minikjol).

Rebecka Edgren Aldén sa...

Klart att det handlar om könsroller! Vem tror att detta är biologiskt? Du måste ha missförstått mig, kanske skrev inlägget för snabbt.

Anonym sa...

Gick och såg tusen gånger starkare ikväll. Bra film, på flera sätt, men som vanligt blir jag lite förtvivlad över att man låtsas som att de ansvarsfulla, omtänksamma och över huvud taget snälla pojkarna inte existerar.

De starka pojkarna är de som _inte_ tar mycket plats i klassrummet, som tar hand om de som har det svårt och försöker stå upp mot mobbing. Jag vet att det är tabu att säga det, både för killar och tjejer, men det var en sådan stark person som jag försökte vara i skolan, och i gengäld fick jag bara värme tillbaka från min omgivning.

Jag är trött på alla de som inte tog sitt ansvar i skolan och låtsas som att ingen annan gjorde det heller. Varför ska det vara mer okej för dem att skratta åt den gamla onda tiden när "ändå ingen annan tog sitt ansvar" än det är för mig att påpeka att jo, det fanns de av oss som tog vårt ansvar redan då.

Det är viktigt att komma ihåg att vi fanns, att vi var sjukt bra och att många fler skulle kunna vara som vi var om de bara vågade.

"Skolan måste bland annat bli bättre på att uppmärksamma konsekvenserna av pojkarnas senare biologiska mognad, menar Anna Ekström."

Jag tror inte en sekund på att pojkar mognar senare än flickor. Fysiskt, ja, kanske det. Men inte mentalt. Det är en missuppfattning.

/Leon

Bella sa...

Det är så viktigt att du skriver om det. Vi lärare måste bli bättre på att ta ansvar för att bryta gällande könsnormer. Jag har skrivit om det utifrån mitt perspektiv som blivande lärare i inlägget "De osynliga flickorna". Läs det gärna om du har lust.

Hanna sa...

Som mamma till en fortfarande ganska liten pojke slås jag av hur mycket mer komplicerade världar han har att förhålla sig till. Skapa en identitet utifrån.

Han måste identifiera sig med en könsroll som innehåller så mycket våld och så mycket fysiska maktkamper. Och det kan jag aldrig (och bör väl inte) skydda honom från. Det måste han lära sig hantera. Att varenda superhjälte, tjuv, soldat, monstergubbe, polis och sjörövare är av hans sort. Att han per definition tillhör den gruppen som överordnar sig... och ofta på andras bekostnad.

Flickorna har sin roll att hantera - i perioder är den säkert lika komplicerad - för mig var den bedövande emellanåt. Yta, yta, yta. Att det skulle vara möjligt att välja bort det som så tydligt och i alla sammanhang är den kollektiva kvinnoidentiteten är ju befängt. Möjligen kan man välja att ta aktivt avstånd - vilket inte på något vis innebär att det upptar tankarna mindre.

Det skulle behövas så mycket samtal - redan från tidig ålder - för att medvetandegöra det här. Sätta det liiite utanför barnens identitetsskapande så att de kan förhålla sig till det och ifrågasätta det.

Visst är det som Leon säger de starka barnen som står upp för andra och motsäger sig mobbing (och de med bäst förutsättningar att vara empatiska hemifrån kanske). Men för barnen är det ju inte självklart så. Hur får man det att bli det när barnen är mitt uppe i att skapa sina könsidentiteter och det inte riktigt ingår i mallen att visa sig svag eller ta hand om den som inte passar in?

...och det där med psykisk mognad. Kanske är det just för att pojkar har en så ofantligt svår roll att axla som de inte alltid kan hantera och förena den med skolarbete? Flickors roll sammanfaller ju (på gott och ont) med att prestera i skolämnen medans pojkars inte alls gör det.

Someone sa...

"Flickor får och accepterar rollen som ordningsskapare, det klassiska exemplet är att sätta en lugn flicka mellan två stökiga pojkar."

Nej, det är en förlegad tradition. Nu i den feministiska och genusdrypande skolan sätter man istället en lugn kille mellan de bråkiga. Aldrig att man skulle offra en duktig flicka på det sättet.



Och filmen är så mycket bullshit så att ens hylla den visar på total okunskap.

Som lärare ser jag, och har sett, att den bild som filmen vill visa, helt enkelt inte existerar i verkliga livet, utan endast i feministers tråkiga huvuden. Det är endast fördomar.

Exakt samma fördomar som att säga att invandrare endast våldtar och rånar folk.

ED sa...

Hej Synonym!
Jag var precis inne och läste Nour El-Refai text på newsmill om det hela. Hon gick och såg filmen med sin 13-åriga pojkväns dotter. Både dottern och flera (vad som verkar vara unga kvinnor/flickor) i bloggens kommentatorsfält kände igen sig i filmen och boken. Vad är din kommentar till dem? Anser du att de fabricerar eller hittar på? Varför anser du att din bild av verkligheten är sann men inte deras? Vad tror du att det är som gör att du inte upplever några av de problem som nämns medan dessa tjejer anser att det är deras vardag?
Undrar också vad dina åsikter är om skillnader mellan skolor. Kan det till exempel vara så enkelt att du undervisar på en skola som hanterar detta bra medan det finns andra skolor där ute som tyvärr gör ett sämre jobb? På samma sätt som att inte alla skolor är lika bra på att hantera mobbing. Om så är fallet... ska vi ignorera de dåliga skolorna då och bara titta på de bra?
/Ellenor

ED sa...

Oups! Pinsamt... pinsamt. "Someone" ska det ju va'! Förlåt!!!!
/Ellenor

Hanna sa...

Jag förstår inte Someone. Varför skulle något barn "offras" för att lugna stökiga barn?

Du skriver: Exakt samma fördomar som att säga att invandrare endast våldtar och rånar folk. Är det inte precis det Rebecka skriver? Att det är en fördom att barn har massor av egenskaper som beror på deras kön. En fördom att könet bestämmer huruvida man är lugn eller stökig.

Däremot är det inte en fördom att pojkar och flickor faktiskt behandlas olika. Precis som det inte är en fördom att invandrare behandlas annorlunda än infödda svenskar. Eller att infödda svenskar med "utländskt" utseende behandlas annorlunda än de med "svenskt" utseende.

Både vad det gäller kön och etnicitet finns det ju också gott om forskning som visar att det är så. Och så länge du personligen inte deltagit i ett forskningsprojekt som visar att just du inte behandlar barn olika utifrån könstillhörighet - så väljer jag att tro att på den forskning som finns. Den forskning som säger att vi alla - mer eller mindre - gör sådana skillnader. Även du och jag.

Och jag anser att det är väldigt viktigt att medvetandegöra det.

5 Vikingar är fler än 1 Joddlare sa...

Hittade just din blogg och ska läsa igenom alla inlägg vid tillfälle. Jag bryter oxå normen med 4 fyra barn i två länder. Papporna har " vårdnaden" i vardagen själv så jobar jag som processledare och pendlar mellan länderna. Oj,oj vad detta provocerar men får oss så funkar det just nu. Vi utvärderar med tiden och jag måste säga att det är fantastiskt att se mina stora tjejer (10 och 13)som anammat stereotypen man-och vilken självkänsla de har.
Stolt mamma!

Someone sa...

ED: De är deras fördomar som talar.

Precis som en sverigedemokrat. De ser endast invandrare som gör något dåligt, precis så ser en person som är så inbillad i 'pojkar stör' fördomarna, de ser endast när någon pojke 'stör', och sedan får de det till att ALLA pojkar stör.


Jag utbildar mig till lärare och ser världen med helt andra ögon än vad en utomstående feminist eller elev gör. Båda lärarna som var med i Debatt håller båda med om att bilden inte alls ser ut som i filmen.



Både tjejer och killar stör i klassrummet, precis som att det finns både flitiga pojkar och flickor. Men vi är så indoktrinerade av feminist och tror att endast killar stör flickor.

Exempel är att lärare sparkar ut killar som pratar lite högt, men när tjejer stökar och kastar pappersbollar på killar som jobbar så får de inte ens en tillsägelse.


Jag har varit på flera skolor och tittat på klasserna, i utbildningen ingår mycket 'titta på lärare och elev'.

Se också att i debatt så var de enda som ansåg att det fanns i verkligheten, feminister.
I feministens värld är flickor ALLTID offer, medans killar ALLTID är skyldiga.


Hanna: Det är inget barn som offras, det är en pojke. En pojke som förtrycker flickor endast genom att ha blivit född med en penis. När han blir äldre kommer detta endast att fortsätta då han kommer att våldta alla tjejer han ser.

Det är feministernas syn på pojkar, killar och män som värkställs i skolorna och i samhället.



När du pratar om forskning så får du gärna precisera, är det riktig forskning, eller är det genus 'forskning'. Genusvetenskap har inte ett dyft att göra med vetenskap eller forskning. Det är endast tyckande, det är 'kvinnlig' vetenskap. Där är något sanning endast när tillräckligt många tror på det, och tror någon med hög status på det, så är det också sant.

Hanna sa...

Vilken ledsam syn på världen du har Someone. Vilket ställningskrig du skapar.

Själv är jag feminist och jag har en son som jag älskar och en man som jag älskar. Jag tycker över huvud taget inte illa om män - men jag har svårt för mansrollen. Precis som jag har svårt för kvinnorollen. Det finns i mansrollen våldsamma inslag som jag tror gör det svårt för många pojkar att växa upp idag. I kvinnorollen finns det annat som är problematiskt.

Och jag tror att du missförstår kapitalt. Mitt intresse är absolut att se barn som barn. Vissa livliga och störande andra lugna och tillbakadragna och de allra flesta någonstans mitt emellan. Precis som du säger. Jag håller helt med om att pojkar inte ska betraktas som bråkiga för att de är pojkar. Eller flickor som blyga eller hämmade för att de är flickor. Det är ju det som är hela poängen med att uppmärksamma de här strukturerna. Att låta barnen slippa dem. Att ge alla barn fler möjligheter när de skapar sin identitet. Absolut inte att tvinga in dem i en slags motsatt könsordning (eller vad det är du beskriver).

...och den forskning jag syftar till är i huvudsak pedagogisk.

anita sa...

detta har inte med kärnfamilj alls att göra men lite med unga tjejer, men då du iaf semesterseglar tänkte jag tipsa om en sak som hände i somras och gav stort eko här på västkusten. Det handlade om 5 tjejer som hanmnade i sjönöd och blev upplockade av SSRS. Den blev det mest kommenterade larmet någonsin på hemsidan och tillslut fick de stänga kommentators funktionen. Det ska tilläggas att det inte står nånstans rätt ut att reaktionen beror på att det var en tjejbåt. Men om man tittar på hemsidan är den full av "onödiga" larm varav de flesta gäller män... Här är länken:
http://www.sjoraddning.se/karingon/news/segelbat-slar-mot-klipporna-1/
här är länken till ett annat larm man kan undra över som är okommenterat:
http://www.sjoraddning.se/soderhamn/news/miljoraddningsoperation-utanfor-soderhamn/
anledningen att jag tar just det sista larmet beror på att den mannen gick ut i AB och berättade
om det: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7878870.ab
hemsk historia och ojämförbara på många sätt men varför undrar ingen om han kollat vädret och om båten ens var i skick att åka 2 veckor på ett hösthav eller om han borde tagit göta älv och kollade han sjövädret eller litade han på att det var lugnt. Jaja, det var som sagt en mycket kommenterad händelse bland seglare här på västkusten och jag ville dela med mig.

Rebecka Edgren Aldén sa...

"Precis som en sverigedemokrat. De ser endast invandrare som gör något dåligt, precis så ser en person som är så inbillad i 'pojkar stör' fördomarna, de ser endast när någon pojke 'stör', och sedan får de det till att ALLA pojkar stör."

Men snälla Someone - du har missförstått precis allt!! Tror du verkligen att detta är feminism? Att genuspedagogik och genusforskning handlar om att visa att alla pojkar är bråkiga och alla flickor duktiga? Du kan verkligen inte ha läst på mycket. Du är förblindad av ditt fördomsfulla hat mot feminister och genusforskning!

Tvärtom vill ju feminister att vi ska få vara individer! Och inte inlåsta i förväntningar efter kön! Vi VET att pojkar och flickor är individer och att tycker inte att de ska behöva låsas fast i tråkiga, fördomsfulla könsroller.

Ledsen att du är så dåligt påläst och att du inte vill lyssna - utan bara antar vad genusforskning och feminism handlar om.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Anita - det var väldigt intressant läsning! Det här handlar också om könsroller! Att man förväntar sig att kvinnor inte ska kunna segla. Det är som folk jag känner som tycker att kvinnor är sådana dåliga bilförare. Varje gång de åker förbi någon förvirrad bil säger dem: Säkert en kvinna. Ibland är det det och de säger de, vad var det jag sa! Ibland är det inte det och då säger de: Han körde som en kärring i alla fall...

ED sa...

Men oj "someone", för att vara någon som har så bestämda åsikter om feministernas fördomar så verkar du ha en hel del fördomar att själv kämpa med.
Vi/De som kallas sig feminister är ingen homogen grupp men jag tror att grundtanken för de flesta är att alla ska vara fria att få utveckla sin egen personlighet och inte "uppfostras" åt ett visst håll pga kön. Att utgå från att pojkar är stökigare än flickor och att detta är medfött brukar kallas biologism och deras förespråkare är nog i dagsläget väldigt få. Däremot kan man säga att pojkar uppfostras i större grad än flickor till att bli "bråkiga/risktagande", det är det som kallas könsroll. Det har man visat i forskning och tror att det med stor sannolikhet ligger bakom den höga andelen män på fängelserna, i olycksstatistiken samt mäns lägre livslängd etc. Det betyder dock inte att man kan utgå från att ALLA pojkar är bråkiga och ALLA tjejer är snälla. Det går emot hela principen då det är sådana åsikter som enligt feminister/genusforskning "uppfostra" pojkar till att bli just bråkiga.
Och självklart finns det även bråkiga tjejer. Skillnaderna mellan tjejer/killar är säkert mindre idag och killar drabbas nog tyvärr ofta av en stämpel som bråkig pga sitt kön. Men igen, det är inte förenligt med feministers grundsyn då det är att istället för att ge en individuell bedömning är att döma någon pga deras kön.
Däremot anser nog de flesta att könsrollerna fortfarande finns och orsakar problem. Fast det kanske är forskningen som stöder detta som du har problem med? Du verkar ha starka åsikter här. Varför då? Man får intrycket av att du anser att din personliga erfarenhet är bättre och säger mer än forskning genomförd på kanske sammanlagt hundratals/tusentals elever/lärare etc? Är inte det emot hela principen av forskning? Hur ser du på annan forskning inom t.ex. pedagogik, sjukvård, samhälle? Är din personliga erfarenhet mer värd då också? Eller som man brukar säga "det sker ingen global uppvärmning för vi hade ju en kall vinter i Sverige förra året", typ?

Du säger även att de flickor som anser sig ha problem med stökiga pojkar är indoktrinerade av "feminism". Men vem har indoktrinerat dig? Varifrån kommer dina åsikter, dig eller din omgivning? Det är lätt att döma andra och förminska deras åsikter och erfarenhet, desto svårare att vara självkritisk och söka sin egen källa. Med det menar jag inte att du har fel i sak men varför så snabbt avfärda de med annan erfarenhet än dig själv?
/Ellenor

Anna sa...

SVT:s program "Debatt" är så dåligt. Så förenklat och så anti-intellektuellt och onyanserat.
Och kanske det värsta är att programmet är PRECIS så som de VILL ha det.

Agnes-Maria Brenner sa...

I Stockholms stad jobbar de aktivt med hållbar jämställdhet, vilket kan betyda olika saker på olika skolor. Se tex filmen om vad projektet innebär på ett elprogram.

http://www.pedagogstockholm.se/Utveckling/Hallbar-jamstalldhet/

Anonym sa...

Vill bara kommentera lite om detta med att en tjej inte sätts mellan två bråkiga killar.Detta kom upp på senaste utvecklingssamtalet förra veckan med min dotters lärare.Denne säger då till mig att de har nu satt min dotter mellan två pojkar "med mycket energi" för att försöka få det lugnare i klassen.Så JO det förekommer ännu!

Blubb sa...

Jag fattar inte varför så många använder ordet feminist så negativt. Allt feminister vill är ju att tjejer ska behandlas rättvist och det är väll inte något fel med det?!
Jag tror inte att de flesta som använder ordet feminist som kälsord ens vet vad det betyder, de allra flesta borde väll vilja att alla behandlades lika och att tjejerna också inkluderar där!

Jag tycker inte att man borde kallas tjatig feministkärring bara för att man vill att alla ska behandlas lika bra och få lika mycket respekt!

Anonym sa...

Och SVT-Debatten har gått från skrikiga konflikter till plötslig DÖD?!


Kommer nu att tänka på -såhär långt i efterhand - att SVT Debatt lades ned direkt efter en debatt mot Danmark på ämnet "Har den svenska feminismen gått för långt?"

Sedan har SVT ju omstartat debatten med ett helt annat debattkoncept i det så kallade Opinion Live. Mer gammeldags Tv, mer städat. Inga hätska debatter där det är svårt att höra vad folk skriker i munnen på varandra längre, men tyvärr mer av att sopa hela debatten under mattan. I det sista avsnittet jag sett -för jag tänker nu inte se fler- av det så kallade debattprogrammet debatterades bland annat klädtabun. Detta med anledning av Åhléns senaste mångfaldsreklam och kundundersökning där det visade sig att många kunder var mer intoleranta. De hade, med anledning av detta, till och med hyrt in modeller till "Opinion Live" för att visa upp en del "klädtabun". Problemet var bara att alla var överens om att INGET av dessa exempel som skulle beskådas och debatteras faktiskt bröt mot något klädtabu! Istället fick de alla bara beröm! Det hela kändes lite mer som mys-Tv för konflikträdda än som någon Debatt!

Vad som konstaterades snarare än debatterades var att det var helt okey att klä sig "ungdomligt" i kortkort och urringat och liten söt topp som visar magen ÄVEN om du är en medelålders. Fast INTE om du är man. Det var de också överens om. Och sedan kom de på att det förstås, BARA om du är "en RIKTIG kvinna med Rejäl Byst" Någon opponerade sig lite lätt och artigt mot de som hade stor mage och valde att bära magtröja, men eftersom pinuppan INTE hade stor mage så var hennes look förstås fin! Vad gällde det manliga modet så var knälånga, rejäla shorts och baggy T-shirt helt okey, men inte på stan! BARA på bryggor vid sommarstugor och i egna trädgårdar. Endst I privata sammanhang, alltså! Att modell-gubben som sportade shortslooken hade snygga ben fick han dock inga komplimanger för! Komplimangerna fokuserades till de kvinnliga modellernas kroppsformer.

Men om han ville anses stilig kunde han faktiskt göra det genom att använda en heltäckande retro-kostym! Två uråldriga manliga modeskapare på 80 PLUS (de talade själva stolt om sin ärevördiga ålder), varav den ene bar kritstrecksrandig kostym med kritstrecksrandig väst, tillfrågades för sin expertis! INGEN ung man deltog i debatten, men dessa båda RIKTIGA veterangubbar i branshen fick mycket applåder för att de fortfarande tog upp allt det utrymmet i "debatten" istället för att lämna över till yngre förmågor! De klagade på ungdomlig klädsel hos män och sa att de minsann fick MYCKET uppskattning från damer, även på äldre dar, eftersom de minsann "höll stilen!" (i bemärkelsen fortfarande behöll kostymerna på till vardags) till skillnad från många andra gubbar som klädde sig "ungdomligt"!

Det gällde att klä sig så gubbigt som möjligt för männen, medan kvinnorna uppmuntrades att klä sig "ungdomligt". En 45-åring beundrade dessa ärevördiga 80-åriga modeskapar-gubbar och hade själv på sig en kostym som såg allt annat än nyskapande ut i mossig färg. Jag vet inte om det är jag som har missuppfattat det som att mäns mode OCKSÅ KAN vara nyskapande och kreativt och TILL OCH MED färgglatt?!

Hela konceptet som SVT nu har infört i "Opinion Live" känns mossigt könsnormskonserativt i synnerhet och konservativt i allmänhet! Det enda producenterna klarar är att cementera traditioner och normer??!