fredag 9 mars 2012

Några lästips

Ni hade nog gett upp om mig... men i går var det internationella kvinnodagen och ja, mitt intresse för jämställdhetsfrågor är fortfarande brinnande (även om jag inte har tid att blogga). Nu har jag läst så mycket bra och intressant - och så mycket dumt och frustrerande, att jag bara måste blogga.

Feminismen har ju blivit hånad och förlöjligad och ifrågasatt länge nu. Jag har följt hela hen-debatten och insett att folk ju VILL missförstå. En gång för alla: Det handlar inte om att byta ut hon och han! Det handlar om ett språkligt komplement. Ibland vet man inte kön, ibland är det inte viktigt att berätta vilket kön det handlar om.

Jag gillar inte att gradera engagemang och frågor. Tycker att alla som jobbar för en bra sak bidrar. Feminism och jämställdhet handlar om så många olika saker på olika plan. Men allt hänger ihop. Därför blir jag så förbannad när feminism avfärdas för att det ställs mot något viktigare. Hen-debatten kanske inte är den viktigaste feministiska frågan, men den är värd att debatteras och föras också! Och de som diskuterar hen, förringar inte de som jobbar mot våld mot kvinnor eller någon annan viktig feministisk fråga. Det som är gemensamt för antifeministerna/jämställdisterna, de som hela tiden kritiserar feminister är att de inte bidrar alls - de gör ingenting för att skapa en bättre och mer jämställd värld! De lägger sin energi på att klaga på att de som engagerar sig gör det i "fel" ämnen. Men jag kan lova er. En feminist som ena dagen debatterar för hen, lyfter andra dagar andra viktiga feministiska frågor som fri abort, våld mot kvinnor, hbt-frågor.

Jag tycker att det är viktigt att debatten får handla om stort och smått, högt och lågt, dilemman i vardagen liksom storpolitik. Det ena utesluter inte det andra.

Och så vill jag ge er några viktiga lästips:

Sanna Lundell skriver bra om det pågående folkmordet på kvinnor runt om i världen i Aftonbladet:

"Antalet krig i världen minskar vilket ju naturligtvis är fantastiskt glädjande för en pacifist som jag. Samtidigt, paradoxalt nog, fortsätter den största och mest genomgripande konflikten i världen att kräva mellan 1,5 – 3 miljoner liv varje år. Våldet mot kvinnor. Det motsvarar en Förintelse vartannat till vart fjärde år som världen i princip blundar för. En Förintelse. Sug på de här siffrorna en stund innan ni läser vidare."

Läs hela här!

Anna Laestadius Larsson skriver som vanligt utmärkt i SvD om sexslaveriet och de osynliga männens ansvar:

"Bakom varje sexslav gömmer sig också en förfärande mängd torskar. Män som sällan avkrävs ansvar för sina handlingar. Män som i den moderna sexhandeln sällan kan vara säkra på att det inte är en tvångsprostituerads tjänster de erbjuds. Män som genom att köpa kvinnor skapar en bild i det allmänna medvetandet av att kvinnor och flickor är sexobjekt som män kan använda för eget bruk och inte absoluta människor som de själva. Män som skulle kunna avstå från att köpa sex och göra den groteska sexslavhandeln till historia redan i dag enligt den grundläggande marknadsekonomiska principen: Ingen efterfrågan, inget utbud."

Läs hela här!

Jag och Anna skrev en jämställdhetsrapport ihop för Damernas Värld i höstas. Den kan ni läsa här.

Och så kan man ju inte låta bli att älska underbara Liv Strömquist - så rätt, så rätt! Det handlar om mammafattigdom!

"Med anledning av åttonde mars tänkte jag ta upp en av de viktigaste feministiska frågorna just nu, nämligen MAMMAFATTIGDOM. Det man brukar kalla för ”barnfattigdom” handlar ju nämligen egentligen inte om att BARN är fattiga, jag menar, de flesta barn har fruktansvärt usla inkomster!"

och:

"Visste ni att 20 procent av de ensamstående mammorna i Sverige måste förlita sig på socialbidrag? (Socialvetenskaplig tidskrift nr 1 2011) Mammor med utländsk bakgrund är – surprise – extra drabbade av fattigdom. Mammafattigdomen är en konsekvens av en högerpolitik som ökat klyftorna i samhället och drabbat dem som är mest utsatta, sjuka och har lägst inkomster – alltså kvinnor!"

Läs hela här!

Sätt igång och läs så lovar jag att återkomma med fler lästips.

Ps. I morgon talar jag om jämställdhet och familjeliv på Systerskapsfestivalen i Örebro.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Liv är ett geni. På riktigt

KaosJenny sa...

Välkommen tillbaka!! Kram

Anonym sa...

Vad exakt är det folk har "missförstått" vad gäller idiotin med hen?

Vad händer med barns identitetsuppfattning när deras vilseförda föräldrar uppfostrar dem "könsneutralt"? Finns det någon forskning på detta? Kanske borde eget sunt förnuft räcka?!

I världen skrattar man åt de sinnesrubbade genusdagisen i Sverige. Vilka EXPERIMENT på människor, barn! Borde vara kriminellt men kan bara hända i Sverige där övertron på ideologier går mer och mer överstyr.

Vad är syftet med att skapa denna nya, konstgjorda, könsneutrala människa!?

SKRÄMMANDE är vad allt detta är. Och ni journalister granskar det över huvudtaget inte kritiskt. Ni har totalt missat ert uppdrag.

Shadowtunerz sa...

Bloggbladet.nu är en nystartad hemsida med Sveriges största bloggar samlade på en enda hemsida. Bland annat hittar du "megapixlar" där: http://www.bloggbladet.nu/kategorier/foto.php

www.bloggbladet.nu

Anonym sa...

Skojar du? Hur kan du kalla dagisverksamheten för experiment på barn? Är det ett experiment att uppmuntra pojkar och flickor att testa samma leksaker? Att ta lika mkt plats? Att vara mjuka och fina mot både pojkar och flickor? Att kräva samma skick vid matbordet av båda könen? Att lära alla barn kommunicera respektfullt med varandra?

Det handlar inte om att sudda ut faktumet att det finns pojkar och flickor. Det handlar om att ge lika chanser till båda, vilket inte är självklart idag. En applåd till alla dagis som lyckas få barnen att känna efter vad de själva vill göra, efter att ja fått testa allt!

Ang "hen"-debatten så har många missförstått. Det handlar om att det bör finnas ett ord när man inte vet könet eller när det inte spelar nån roll. Inte att ta bort könsidentiteten.

Janicke sa...

Hej!
Hittade hit via en bloggvän, önskar att du kunde vara flitigare här.
Bra skrivet!

Janice Aliena sa...

Min make Aslund bromsade upp med mitt livs kärlek efter en enorm kamp. Han sa att det var över mellan oss och att han aldrig kommer att ta mig tillbaka igen efter att jag slutade saker med honom flera gånger.
Jag förstod först att han var mitt livs kärlek efter att jag tappat honom.
Jag vill ha honom tillbaka men jag vill inte heller skada honom igen. Inte säker på hur jag ens kan få honom tillbaka, verkar som om han fortsätter med sitt liv.
Jag stötte på en coment online, läste ett inlägg av en dam från Sverige som heter Katie Mburgs, hon gav ett vittnesbörd om hur hennes ex återvänder tillbaka till henne efter två års separation, hon lämnade bakom, hon vittnade om att A Spiritual Healer som heter Oduduwa lunchade en stava på hennes vägnar.
Jag skickar också ett meddelande till e-postmeddelandet för att be Dr.Oduduwa att hjälpa mig att få tillbaka min ex kärlekspartner, jag förklarar alla mina äktenskapsproblem till honom och Dr.oduduwa lovade mig att återvända min ex make inom två dagar älskar stavning bön och offra för att göra kärleks charm, jag försökte, jag tillhandahöll alla kärlek spell artiklar och material som krävs av mig, fick jag höra att utföra midnatt bön. Två dagar efter den första bönen blev jag förvånad över att det var exakt som Dr.Odduwa har lovat mig att mitt ex kommer att ringa mig på mobiltelefon för att be om ursäkt, min man Aslund ringde mig på telefon med okänt nummer, han ber om ursäkt och fixar ett datum till träffa. vi såg varandra ofta gånger under samma vecka, kärleksförtrollning lanserades för mina räkning i Dr.Odduwa-templet allt gjordes för mig, det fungerar till mitt bästa. Jag är glad idag att vi lever lyckligt tillsammans som familj. jag är greatful. tack vare den här stora mannen Oduduwa.
Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att detta fungerar för dig också för att återställa tillbaka förlorade kärleksförhållanden med din partner.
e-postadress commnicate med Dr.Oduduwa via :.
 {Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com}

lucifer season sa...

quite uncomplicated, appealing and simple and easy for customers..hold up the great function !
Great article! Thanks for sharing. We will be returning not long from now.
Found your site on Reddit today and really liked it.. I bookmarked it and will be back to check it out some more later.
olansi luftreiniger

Hina sa...

Straightforward and written well, thank you for the info
When I open your RSS feed it seems to be a bunch of strange characters, is the malfunction on my reader?
TY, great job! Exactly the stuff I had to know.
shopbymark