måndag 16 november 2009

Är så glad...

...att jag inte är tonåring och slaviskt följer bloggare som Kissie i dag.

...men sorgsen för att det är så många som läser hennes felstavade bullshit-inlägg.

...och ännu mer sorgsen, för att det är det här mina döttrar kanske hamnar i om några år (hoppas, hoppas inte!).

Om ni tycker att jag låter arg och föraktfull – ja, jag är det just nu.

Har ni hängt med i det senaste bloggbråket? Kissie anklagas för att ha påverkat två unga tjejer att ta livet av sig (tydligen hade de skrivit i sitt avskedsbrev att de hade läst det som Kissie skrivit och inte känt att de dög till, men jag är inte så insatt).

På sin blogg skriver Kissie om hur hon hatar "lår som sitter ihop", hur feta människor är äckliga och att det finns "inga fula människor, bara lata"... Läs bara här hur hon försvarar sig mot anklagelserna.

Och nej, jag tycker inte att hon är skyldig till att ha fått de att ta livet av sig, jag tycker bara att hennes åsikter och sätt att skriva är så sorgligt!

22 kommentarer:

Charlotta sa...

Jag håller med dig.

Alfa Tik sa...

Det är tragiskt!
Ytterligare en orsak till varför vi föräldrar måste har koll på vad våra barn gör på nätet. Ta det som rutin att gå igenom tidigare besökta hemsidor och ha en dialog med barnen/ungdomarna om vad de läser och upplever.
Det som den här stackars tösen skriver om i sin blogg har tidigare varit vardagsmat på skolgårdarna, fast öga mot öga och är idag åtalbart.
Jag anser att ordet är fritt och det är upp till var och en vad man vill läsa. Däremot bör alla som yttrar sig stå för koncekvenserna. Och IGEN så är det vi som föräldrar som måste ta ansvaret och lära våra barn det.

Den förvånade pappan sa...

Fast jag tycker nog att hon har rätt. Det är väl en smaksak? Dessutom har hon ju rätt i att alla kan gå ned i vikt, det handlar om vilja. (Och inställning och motivation). Men alla kan utan tvekan gå ned i vikt.

Om man inte kan gå ned i vikt så bryter man nämligen mot fysikens lagar och det är det väldigt få människor som gör. (Inga)

Jag förstår dock din poäng med att alla ska duga som de är. Jag håller med, men det är ju ändå så att det är mer hälsosamt att vara vältränad än överviktig. (Dock är det inte hälsosamt att vara supersmal heller)

Anna sa...

Att folk går in och läser hennes blogg är väl ändå ännu mer sorgligt än att hon skriver vad hon skriver.

Till Den förvånade pappan,

Ja, och alla kan bli VD för Volvo eller statsminister för Sverige. Det handlar bara om inställning och vilja. Att omständigheterna är olika gynsamma för olika individer är bara en petitess.

Den förvånade pappan sa...

Anna

Tyvärr har du fel. Alla kan inte bli VD för Volvo eller statsminsiter. Men alla KAN faktiskt gå ned i vikt. Det kan vara jobbigt att höra, men det är faktist så.

Jag har aldrig sagt att det är lätt eller kul, det jag säger är att det GÅR. Tydligen kan man argumentera emot det, men inte med relevanta och korrekta argument. Du kör med förlöjligande som taktik, det biter inte på mig eftersom jag vet att du har fel och jag har rätt.

För att gå ned i vikt stoppar man i sig mindre energi än man gör av med. Punkt. Jag vet att det kan vara svårt, men alla kan göra det.

Att jämföra detta med att bli VD eller statsminster är bara löjligt. Det finns inga fysiska lagar som styr sådana val, däremot styrs vikt enbart av fysikaliska och förutsägbara lagar.

Den förvånade pappan sa...

Min sambo tyckte att jag skulle förtydliga mig lite. Så nu gör jag det.

Jag pratar enbart om hennes inställning om att man kan gå ned i vikt om man verkligen vill. Det ger jag henne helt rätt i. Sitter just nu och kollar på Biggest Loser som man kan se som ett bevis på det.

Hennes inställning till att tjejen på bilden borde banta delar jag inte alls. Så vad jag menar är: Alla kan gå ned i vikt (rent fysiskt alltså)

Att människor läser hennes blogg och bryr sig om vad hon säger förvånar mig oerhört. Men hon har rätt att tycka vad hon vill, även om hon har fel.

Anna sa...

Jag skulle inte säga att jag kör med förlöjliganden i det är fallet. Möjligen överdrivna men ändå högst relevanta ironiska argument. Kanske blev det ändå lite förenkelt från min sida.

Om vi säger så här då... om individens psykologiska/mentala förutsättningar i kombination med ogynnsamma omständigheter (arv och miljö) skapar en situation där individen helt enkelt in lyckas gå ner i vikt då? Eller är det en omöjlighet att en sådan situation ens kan uppstå?

Ungefär som att ens psykologiska situation i kombination med omständigheterna skapar en depression som man helt enkelt inte kan ta sig ur utan vård.

Därmed inte sagt att jag förnekar att alla människor i grunden har en likvärdig biokemisk energibalans med allt vad det innebär.

Anna sa...

"...däremot styrs vikt enbart av fysikaliska och förutsägbara lagar."

Ööö nej.
Forskningen har inte kommit så långt att man kan förutsäga individers viktförändringar givet en eller flera förändringar.
Och då placebo funkar i många möjliga och omöjliga medicinska och psykologiska sammanahang är det inte helt omöjligt att placebo även fungerar när det kommer till ämnesomsättning och andra viktrelaterade processer.

Den förvånade pappan sa...

"Om vi säger så här då... om individens psykologiska/mentala förutsättningar i kombination med ogynnsamma omständigheter (arv och miljö) skapar en situation där individen helt enkelt in lyckas gå ner i vikt då? Eller är det en omöjlighet att en sådan situation ens kan uppstå?"

Den situationen kan uppstå, men inte om man stoppar i sig mindre energi än man gör av med. Om den situationen uppstår är det naturligtvis svårt att prioritera viktminskning, det kanske inte ens är önskvärt. Men det går. Om man förbrukar mer än man stoppar i sig.

Och öööö jo, "...däremot styrs vikt enbart av fysikaliska och förutsägbara lagar."

Vikt handlar i praktiken om energi. Sedan finns det faktorer som sekundärt kan försvåra viktminskning, det har jag aldrig nekat till, men i praktiken handlar det bara om energi in versus energi ut.

Mer energi in än man förbränner = viktökning
Lika mycket energi in som man förbrukar = bibehållen vikt
Mindre energi in än man förbrukar = viktminskning.

Anna sa...

Pappa,

Jag tycker du gör det förenkelt och utan att ta hänsyn till viktiga aspekter.

Under rätt förutsättningar kan ett ökat energiintag som fördelas på rätt sätt under dygnet och som består av rätt kombination av mat göra att ämensomsättningen ökar trots att den fysiska aktiviteten är oförändrad. Detta innebär att det du kallar för ENERGI UT kan öka genom att ENERGI IN ökas. Det kan till och med vara så att ENERGI UT blir större än ENERGI IN just eftersom ENERGI IN ökades på rätt sätt.

Att påstå att energi ut inte behöver vara mindre än energi in för viktminskning vill inte jag och förmodligen ingen annan påstå. Det är så gott som definitionen av vad viktminskning innebär.

KaosJenny sa...

Hm, angående gå ner i vikt så kan det nog vara så att man har olika lätt eller svårt för det..
Angående vad hon nu hettes blogg så tänker jag att det är tragiskt på många sätt men tror ändå att det finns hopp. Jag hoppas att vi lär våra barn att tänka kritiskt. Det känns som om de, om man diskuterar med dom gör det... De är till exempel vana vid reklam på TV och får förhålla sig till det... Jag tror att det viktigaste är att man tar snacket med barnen. Att det finns folk som vill tjäna pengar på att de inte ska vara nöjda och att en del aldrig kommer att bli nöjda hur smala, söta, rika de än blir

Pappzkallen sa...

När jag pluggade i USA på 80-talet hände det att jag kommenterade en och annan i mitt tycke hiskeligt fult klädd människa. Min amerikanska värd-mamma konstaterade då bara lugnt att "hon nådde sitt syfte - du såg henne!". Jag tror att den här tjejens tafatta provokationer egentligen är uttryck för samma behov. Sen är det ju en annan sak att våra barn inte förstår det utan ger sig hän i debatten, eller låter sig provoceras till ännu värre saker. Tragiskt är det onekligen i alla fall.

Alfa Tik sa...

Se så lätt det var att skapa en begynnande konflikt... ;-)
Att hävda våra personliga åsikter och klanka ned på andra är viktigare än att försöka förstå hur en annan människa menar och tänker. Är det kanske era barn som läser och kommenterar på den aktuella bloggen???

Om jag tänker lite längre fram i tiden skulle jag vilja höra hennes argument till sina barn när de läser vad hon har skrivit och den respons hon fått av läsarna. Ytterligare ett perspektiv att ta hänsyn till... Allt vi skriver är bevarat till framtiden. Kul va!

Maria sa...

Alfa Tik skriver: "Att hävda våra personliga åsikter och klanka ned på andra är viktigare än att försöka förstå hur en annan människa menar och tänker."

Hur tänker du själv?

Det verkar som du tror, att om man "förstår hur en annan människa menar och tänker" - så inser man genast, att alla sätt att mena och tänka är lika bra, varför man inte motsäger någon. Anser du verkligen det?

Tror du, att om/när man har tagit reda på, hur t.ex. en terrorist eller någon som hävdar att jorden är platt menar och tänker - så instämmer man helt eller delvis i deras resonemang?

-----

Du skriver också, att "alla som yttrar sig [bör] stå för koncekvenserna".

Det framgår inte riktigt vad du avser med "konsekvenserna"? Mothugg är väl en konsekvens som man får vara beredd på, om man säger något, som inte alla instämmer i.

malin sa...

visst, kan man prata om hurvida alla kan gå ned i vikt, men det sorgliga är att det är unga ungdommar 13-14 åringar man pratar om. Man måste ju få stödet hemifrån eller från en läkare så man kan göra en kontrollerad viktnedgång om det behövs. Kanske är även föräldrarna överviktiga och man äter "dåligt" hemma, man känner sig tjock i skolan men när man kommer hem är man ledsen och då finns det chips som man äter "för det spelar ingen roll jag är ändå tjock"... väldigt förenklat men jag tror
1. många ungdommar som tycker de är tjocka är normalviktiga.
2. om man behöver gå ner i vikt måste man (och kanske hela familjen) få hjälp och stöd.

Alfa Tik sa...

@ Maria:
Jag tänker att: när det finns olika åsikter om saker och ting så kan det vara otroligt värdefullt att lyssna och försöka förstå HUR den andra personen tänker. ATT försöka förstå ur den andres perspektiv. Det innebär INTE att jag måste hålla med eller ändra min egen åsikt. Orsaker till att vi tänker och tycker olika ligger troligen i bakomvarande orsaker. Kunskap om DEN orsaken kan göra att vi får större förståelse och bredare perspektiv för varandra och kan diskutera mer konkret.

Maria sa...

Alfa Tik skriver: "Orsaker till att vi tänker och tycker olika ligger troligen i bakomvarande orsaker. Kunskap om DEN orsaken kan göra att vi får större förståelse och bredare perspektiv för varandra och kan diskutera mer konkret."

Javisst, Alfa Tik finns det "bakomliggande orsaker" till varför t.ex. muslimska terroriskter anser sig kunna döda civilbefolkning.

Han (tyvärr ibland även hon) anser sig ha Guds personliga uppdrag.

Med förståelse och bredare perspektiv så har jag tvingats inse, att man rubbar knappast alltför mångas fundamentala utgångspunkter, hur länge (och hur konkret) man än diskuterar.

Hur för du f.ö. en "konkret" diskussion kring, om någon anser sig ha Guds personliga uppdrag? Hur pass "konkret" är en sådan självupplevd föreställning?

Den förvånade pappan sa...

Anna,

I ärlighetens namn tror jag inte att vi pratar om samma sak. Du pratar om "hela människan", jag pratar om den fysiska kroppen. Det i kombination med att jag är tämligen trött på att höra meningen "jag kan inte gå ned i vikt" gör att vi debatterar detta.

Jag håller helt med dig att upplägget av energiintaget påverkar uttaget av energin. Alltså man kan ändra ämnesomsättningen genom förändrat kostintag.

Däremot har du fel när du skriver "Det kan till och med vara så att ENERGI UT blir större än ENERGI IN just eftersom ENERGI IN ökades på rätt sätt." För det innebär i praktiken att energin bara försvinner och det gör den inte, enerig lagras eller omvandlas. Stoppar du i dig mer energi än kroppen förbrukar lagras energin i kroppen och vikten ökar.

Kroppen förbrukar alltid energi, alla människor har en individuell kaloriförbrukning påt omgång. Alltså den energi kroppen behöver för att organ etc ska fungera. Utöver detta förbrukar kroppen energi vid alla olika former av aktivitet. Stoppar men i sig mer energi än "tomgångsförbrukningen" + energiåtgång vid aktivitet går man ofelbart upp i vikt.

Slutligen vill jag säga att jag förstår att många överviktiga behöver hjälp att gå ned i vikt, både barn och vuxna. Dessutom är det många som tror att de behöver gå ned i vikt även fast de är helt normalviktiga, det är tragiskt.

Anna sa...

Jag har rätt.

Och vad jag skrev innebär inte alls att energin bara försvinner. Jag vet att det är en omöjlighet. Det som händer är att energin tex lämnar kroppen i form av värme.

Genom att öka E IN så kan E UT bli större än E IN tex pga levern börjar alstra mer värme och att tex händer och fötter blir varmare. Att kroppen går ur svältläge osv.

Den förvånade pappan sa...

Eftersom jag inte förstod hur vi kan debattera något som är så enkelt var jag tvungen att läsa kommentarerna en gång till. Jag inser nu att jag missförstått dig. Slutsatsen är att jag måste läsa kommentarer bättre och inte hetsa upp mig på mothugg som egentligen inte fanns. Jag ber om ursäkt.

Hittade nämnligen detta citat:

"Att påstå att energi ut inte behöver vara mindre än energi in för viktminskning vill inte jag och förmodligen ingen annan påstå. Det är så gott som definitionen av vad viktminskning innebär."

Det är ju just det som är hela min argumentation. (Fast tvärtom då, men jag gissar att du skrev fel.) Och det är faktiskt det som gör det så "enkelt" att gå ned i vikt. Och med enkelt menar jag att det rent fysiskt är det lätt att förstå hur man ska göra. Och det var detta som jag uppfattade att du protesterade emot vilket fick mig att bli irriterad och protestera.

När jag i ett något lugnare tillstånd läser det du skriver om ökat kostintag så håller jag helt med. Jag tolkade din mening på ett helt annat sätt, vet inte riktigt hur, men fick det till att du sa emot mig. (Jag tolkade det som att du sa att man kan stoppa i sig mer energi än man gör av med och ändå gå ner i vikt och sådant protesterar jag emot med ryggmärgen).

Jag ska i framtiden läsa noggrannare och verkligen förstå vad motparten skriver innan jag hetsar upp mig, för detta är lite pinsamt eftersom jag faktiskt håller med dig i det du skriver.

Grannfrun sa...

Halleluja.

Anonym sa...

Hej där!
Intressant blogg ni har!
Jag bloggar själv ganska mycket om könsroller och liknande, och jag skrev en artikel här förra månaden om brudbloggare som Kisse i och med att jag gjorde en liten undersökning av hur bloggar som dessa är utformade.
Kanske kan vara intressant.
http://avva.wordpress.com/2009/10/20/artikel-bloggvarlden/

MVH H