onsdag 18 november 2009

De jävla leksakskatalogerna

Svt:s REA är på caset, och en sjätteklass i Växjö har fått Toys R Us fällda för oacceptabelt könsstereotyp julkatalog. Bra! Toppen!
Ja, snart är de här - leksaksföretagens kataloger med fullständigt uråldrig syn på barn och lekande. Tyvärr är samma kataolger mina barns absoluta favoritlektyr... Jag minns att jag också älskade dem när jag var liten.

Vad tycker ni? Ska jag slänga katalogerna, se till att de inte kommer i deras händer eller ska jag ta en diskussion med dem? Eller bara låta dem fortsätta drömma (köper grejer från kedjorna gör jag i princip aldrig).
Själv slickar jag ju i mig en massa onyttigt (inredningstidningar bland annat).

26 kommentarer:

Anonym sa...

Jag slängde skiten i ren ilska innan barnen sett den. Så jävla förlegat.

Lilla O sa...

Låt dem läsa och se till att du hugger rejält när de önskar sig något utanför ramarna! Ett dockskåp behövde grabbarna inte tjata om länge...

Koldioxidexperiment sa...

Har du inte "Reklam nej tack"? Jag ser aldrig röken av de där katalogerna så jag är nog inte medveten om hur illa det är. Tack och lov.

KaosJenny sa...

Reklam nej tack funkar rätt bra för oss... Kanske både kasta och berätta varför.. eller berätta varför du skulle vilja kasta.. Jag tror att det viktigaste är att ta snacket för även om man låser in sig i källaren så kommer man inte undan. Själv tycker jag nog att inredningstidningar ligger rätt bra till på att kastas utifrån könsstereotyper också... Kolla in barnrummen och vem är det som snickrar och vem är det som fiffar till sig (hoppsan detta har jag inte tänkt på förr...)

Ellen sa...

Jag låter dem läsa - tillsammans med mig! Sonen ville ha my little pony, en bilbana och konstaterade att "Halloo Kitty är bäst!"

Alfa Tik sa...

Låt dom läsa! Du kan inte skydda dom från stereotyperna, du kan bara förklara att du blir arg och varför. Antingen fattar dom eller så blir du förklarad mossig. Ungarna tänker inte i vårt perspektiv, än. Men jag lovar dej att det sitter i ryggmärgen den dagen de behöver det längre fram i livet.
Sen kan det vara bra att du tittar över dubbelmoralen (i vissa lägen är det bra med dubbelmoral bara man vet och kan förklara varför man agerar som man gör) med andra typer av tidningar som är riktade till vuxenlivet.

W sa...

Ja, alltså, inte är det kul att läsa pisset men min personliga uppfattning är att det är viktigast för mina barn att jag presenterar rikligt med alternativ. Jag vill absolut inte skuldbelägga mitt barn för att h*n lockas av det sjukt riktade utbudet.
Jag gör som några skriver ovan att jag säger ja väldigt snabbt när önskningarna avviker från normen.Och det gör de ganska ofta! Försöker också stimulera kompiskontakter över könsgränserna. Funkar bra och mitt barn verkar nöjt.
Men man blir ju galen på skiten.

W sa...

Och jag vill tillägga: heja de som anmälde och fick katalogen fälld!
Skulle vilja fylla kommentaren med bara utropstecken!!!!!!
Kanske är det så att man borde anmäla mer av det man ser i affärer sov. Inte i någon allmän förbudsiver, utan för att hålla diskussionen levande.

Anonym sa...

Men Herregud! Skaffa er ett liv. Snacka om I-landsproblem.

Grannfrun sa...

Visst är det intressant att det alltid (nästan alltid) är de som är nedlåtande som är anonyma. Vad beror det på?
Anonym: jag blir nyfiken, vad menar du? Skaffa ett liv? Jag har ett liv. Och i-landsproblem finns det gott om. Ska vi lägga ner alla politiska projekt på hemmaplan? Berätta också gärna lite om ditt u-landsengagemang - det vore inspirerande. Jag är väldigt intresserad av biståndfrågor, till exempel.

Anonym sa...

Oj, förlåt att jag inte har ett namn som Alfa Tik eller blodpudding. Skönt att några törs stå för sina åsikter.
Det jag menar är att det kanske finns andra saker att lägga energi på än leksakskataloger. Sen att du kallar det ett politiskt projekt visar väl bara vilken värld du lever i.

Anonym sa...

Ja, anonym, jag tycker att begränsande könsroller är ett stort problem.
Vilken värld lever du i? Jag blir nyfiken.
Tinni

Anonym sa...

Om du nu är så duktig att du lyckats genomskåda dom där hemska leksakskatalogerna, trots att du tittade i dom själv som barn, så kanske du kan låta dina och andras barn få göra samma resa. Eller är alla andra mindre vetande som du måste upplysa.
Men okej, förbjud. Världen kommer att bli en bättre plats att leva i. Not.
I min värld, eftersom du undrar, kan alla fatta egna beslut och tänka själva. Tvärtemot din alltså.

W sa...

Sorgligt att se ett så öppet förakt för den politik på gräsrotsnivå som stavas konsumentmakt.

(Och vilket i-landsproblem att orka och hinna sitta och reta upp sig på bloggar som diskuterar frågor som man uppenbarligen inte är intresserad av.)

Några vanliga föräldrar som - ja, ursäkta - lever i Sverige och som funderar kritsikt kring den reklam som stora företag riktar till deras barn... Vad är det som är så provocerande med det?

W sa...

Och att tänka själv lär man sig genom att a) okritiskt svälja det som media matar en med? Eller b) genom att ha en ständigt pågående diskussion i samhället, skolor, hemma osv där man skrapar lite på ytan och tar reda på vad tex reklamen försöker sälja och varför?

Observera att det inte är leksakerna som är förbjudna. Det är sättet de presenteras på och den information man ger till pojkar och flickor. Leksaksföretaget har alla chanser i världen att trycka upp en ny katalog där de presenterar leksakerna på ett mindre begränsande sätt. Så att barn och föräldrar själva kan tänka och känna efter vad det vill lägga sina slantar på.

Anonym sa...

Heureka! Jorden är räddad.

Alfa Tik sa...

Kul typ, du där Anonym! Pucko...! Blodpudding och jag har hänvisning till våra egna bloggar, där finns vi till allmän beskådan. Du lockar onekligen till ett möte öga mot öga men med tanke på mitt berömda temperament kanske vi ska avstå, i civilisationens tecken.

Tänkte bara slänga in en synpunkt om jultidningar. Har ni hört debatten om det? Hur barn lockas att sälja tidningarna med olika bonusar? De tjänar visserligen pengar också men bonusarna handlar om tv-spel, datorer etc. Nu har inte mina barn sålt dessa tidningar eftersom vi bor på landet och det är långt mellan grannarna, men jag är fundersam kring säkerhetsaspekten... Får era barn sälja jultidningar?

Grannfrun sa...

Jag dör. Anonym - du är komik. Har någon talat om förbud? Berätta lite om dig själv, jag är så nyfiken att jag smäller av. Vad gör du annars, när du inte följer bloggar vars ämne inte intresserar dig?

Anna sa...

I den katalogen jag fick nyligen märkte jag att företaget tagit åt sig av kritiken. Nästan alla flickorna i katalogen såg farligare och tuffare ut och mer spännande än pojkarna. Såg inget rosa någonstans.

Linda R sa...

Kolla igenom katalogerna först för åtminstone en (var det BR kanske?) har tagit åt sig mycket precis som Anna skrev.
Jag var förresten med och fick TEAC fällda för sina reklamer i Hemmabio för några år sen, ger en viss tillfredställelse måste jag medge :-)

Grannfrun sa...

Och här kan du skriva under ett upprop mot Toys R Us om du är intresserad av att påverka dem.

http://upprop.nu/DZRF

Grannfrun sa...

Förresten: jag fick just veta att "anonym" är en bekant som varit inne på bloggen och "skojat".
I och med att han har irriterat kollektivt tänkte jag nu fråga: ska vi förlåta honom? Vad tycker ni?

KaosJenny sa...

Alltid rätt att förlåta...

Alfa Tik sa...

Självklart förlåter vi Puckot!

Lisa sa...

Jag har tagit del av debatten men inte kommenterat, men detta liknar ju ingenting! Vadå "skoja"?! Jag brukar lära mina barn att ett skämt är ett skämt när alla inblandade förstår det. Anonym har tydligen inte lärt sig det. Men nu kanske? Eller är det så att när argumenten tar slut, skyller han på att allt var ett skämt?

Lillfjanten sa...

Men Lisa, så hemskt var det väl ändå inte. Jag tycker att Anonym var en bra pulshöjare. Och du Alfa, är man ett pucko bara för man inte tycker som du?