fredag 20 november 2009

Fredagstankar


Jag tänker att det här med strukturer vs inididen inte behöver vara så krångligt. Våra könsroller finns - och för mig är det viktigt att vara medveten om dem. På min sons underbara förskola, som arbetar mycket med genus, blir grejen struktur-individ tydlig. Där finns såväl dockvrå som bilar, och där går knattar med spidermantröjor och med prinsesskjolar (inte så könsneutrala kläder med andra ord).
Personalen ser det som sin uppgift att peppa alla barn oavsett vilka intressen eller kläder de väljer att ha. Att inte se det som "bättre" om en kille väljer att vara lucia (som det ju i ärlighetens namn ibland känns som att det är bland oss genusmedvetna föräldrar). Det är deras jobb att se till att möjligheten finns för alla att ha de intressen som de vill ha - må de vara könsstereotypa eller gender-bending. Det är deras jobb att erbjuda och lära ut allt möjligt till båda könen: att säga varsågod och välj, det spelar ingen roll vilket kön du har när du väljer.
Sådär skulle jag önska att samhället blev. Och det blir det ju också om det blir jämställt: då kan alla välja sina roller utifrån sina egna perspektiv, inte därför att det förväntas av oss på något dunkelt sätt.
Se där några fredagstankar. Trevlig helg nu alla!

7 kommentarer:

Kurry sa...

Fan vad den här bloggen är bra! Alltid välskrivet alltid bra diskussionsunderlag. Bra bra bra!

Grannfrun sa...

Tack!!

Charlotta sa...

Ja, hurra vilket bra inlägg. Love you!

Karolina sa...

Träffande...
Funderade idag när jag kilade omkring på ICA, att snart närmar sig lucia. Förra året var sonen och dottern pepparkaksgubbar och tomtar. Mest för att vi hade sådana arvegods-kläder, men väldigt könsneutralt.

Undrar vad de kommer vara iår. dottern är fortfarande för liten för att ha en egen vilja i frågan, hur ska jag presentera alternativ utan att lägga in en värdering?

Maria B sa...

Jag vill sällan ge mig in i den heta kommentarsdiskussionen, men jag vill också passa på att säga att du är bra Tinni. Jag börjar alltid fundera och problematisera, och ofta blir det någon liten diskussion på jobbet eller hemma. Tack!

Grannfrun sa...

Tack!!!

Grannfrun sa...

Det finns förresten en barnbok som handlar om lucia-valen. Den heter "Ärtan går luciatåg" och är skriven av Ulrika Lundström. Den slutar i och för sig med att Ärtan efter många om och men bestämmer sig för att vara just Lucia (men det är ju inget fel med Luciadrömmen). Dessutom är Ärtans förskolegrupps Luciatåg som helhet ganska befriande. En är lussebulle tex. Nån annan en blandning av två grejer. Det kan man ju också vara. Skrietbloggen får återkomma i ämnet luciatåg tror jag minsann.