måndag 23 november 2009

Några klargöranden

Det är roligt med nitiska bloggläsare. Men jag måste kommentera en sak. I någon inlägg, hittar det inte nu, citerar någon MIG för att platta till Tinni...

Därför måste jag klargöra några saker:

1. Jag och Tinni är 2 personer. 2 individer. Vi tycker inte alltid likadant. Tvärtom! Ni som har läst bloggen har säkert sett att vi ofta tycker olika!

2. Jämställdhet är inget enkelt begrepp. Om det vore det så skulle vi inte diskutera det så mycket.

3. Jag och Tinni lever inte heller jämställt. Vi försöker, men lyckas inte alltid. Ofta, ofta misslyckas vi. Det kanske inte går att leva helt jämställt. Jag tycker att det viktigaste är att vara medveten om de roller som finns, varför det blir på det ena eller andra sättet, förhålla sig kritisk. Jag kämpar på med jämställdheten i min egen vardag - för att jag tror på jämställdhet.

4. Jag och Tinni har valt rätt olika liv. Vi är alltså inga "rolemodels" för hur man ska leva. Vi kämpar på med vårt! Och delar med oss av våra tankar kring det. Själv skriver jag rätt lite om mitt eget liv. Tycker att den politiska debatten är roligast. Ny forskning, nya tankar, nya debatter. Jag skriver oftast om sånt. Jag skriver vad jag vill. Tinni skriver vad hon vill. Vi delar en grundsyn på vad jämställdhet är och vi har skrivit en bok tillsammans, Skriet från kärnfamiljen, där vi delar med oss av vad vi kommit fram till.

Kul att ni är med oss!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fst det duger ju bra att ni i alla fall försöker och har viljan att leva jämställt. Personligen tycker jag att det gör er till rolemodels.

Anonym sa...

Det jag reagerade på är att ni hej hopp sågar en som oxå kämpar på med att leva jämställt med att Nej, du lever inte jämställt. Medans ni duktigt hejjar på varandra fast ni inte heller lever jämställt.

Man _kan_ jobba olika mkt och ändå leva jämställt! Dygnet har 24h och man jobbar (oftast) bara 8 av dem. Och lönejobbet är bara en del av allt som ska göras. OCh ekonomi kan man fixa på annat sätt så att den biten oxå bli jämlik även om man inte drar in exakt lika mkt pengar.