måndag 23 november 2009

Sånt här skrämmer mig...

...alla ökade klyftor i samhället som drabbar barnen (förstås). Jag tycker jag läser sådana här rapporter varje dag i tidningarna! Nu är det alltså SCB som visar att nästan var femte fattigt barn bor i Malmö. Samtidigt bor vart tredje barn i Sverige i en rik familj, de rika blir rikare och fler och med rik här menas att de är så rika att de skulle kunna försörja en hel familj till... De fattigare har inte fått det bättre under samma tid.

Och i går kom "nyheten" (ingen egentlig nyhet, det anade man väl innan också... tyvärr) att barn till högre utbildade får högre betyg.

Klyftorna ökar rejält. Så här såg det inte ut när vi var små. Barn har inte på långa vägar samma möjligheter i Sverige i dag, utan det är i högsta grad beroende på var du bor och vilka föräldrar du har. Det skrämmer mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det intressanta i sammanhanget är att familj är synonymt med kärnfamilj med mamma, pappa och barn och att man överhuvudtaget inte i nyhetsrapporteringar tar uppdet faktum att det finns många ensamstående föräldrar, mest mammor som har det svårt att få ekonomin att gå ihop. Det skulle underlätta om man pratade om denna grupp vars bidrag höjts med 100 kronor sen 1994 men det gör man ju inte.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Jag trodde i min enfald att "familj" i detta fall var en familj med en eller flera vuxna + ett eller flera barn. Är det inte så, menar du?