tisdag 7 september 2010

Vilken dag!


Oj, vilken dag det blev. Typiskt att intervjun i SvD och min debattartikel på Aftonbladet kom på samma dag. Det har varit full rulle här hela dagen. Mycket på jobbet, och så har det strömmat in kommentarer här på bloggen, på twitter och på Facebook hela tiden. Kul!

Många andra har skrivit bra om föräldraförsäkringen också. Det känns som någonting har hänt. Folk som tidigare var emot har ändrat sig. Plötsligt är det inte så radikalt längre att faktiskt vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring.

Networkingbloggen skriver så här. Malin Wollin, som inte varit så positiv tidigare skriver nyanserat om hur viktigt det faktiskt är, trots att det kommer att vara en del problem i början. Gillar särskilt liknelsen med plåstret:

"Har ni tänkt på att delad föräldraförsäkring bara är jobbigt en försvinnande liten stund? Som att riva av ett plåster baklänges. Ett plåster som suttit på huden i hundratals år. Ett könsplåster. När plåstret är borta sitter bara den där solkiga kanten av klister med tygludd kvar. Och efter en tid så har det nötts av och ingen minns att det satt ett plåster på knät en gång i tiden."

Läs hela Malins inlägg här. Helena Sigfridsson från Makalösa föräldrar skriver också bra, se här!

Mymlan konstaterar att det är märkvärdigt många som har arbeten som gör att de inte kan vara föräldralediga, 99 procent är män... Läs här!

Och så var Maria Sveland strålande mot Louise Hallin i Kvällsöppet i går kväll. Se här!

Och eftersom de tog upp WHO-rekommendationerna om hur länge man ska hel- och delamma så tycker jag att ni som inte har läst, ska läsa min artikel jag skrev om just detta – här!

Och så hittade jag den här artikeln, om att amning vanligare för barn till pappalediga, som en gammal kollega på UNT har skrivit. Vet inte om han minns mig. Jag var vikarie på UNT för 10 år sedan och minns i alla fall honom ;-)

Ps. Nu drar jag till Maria Svelands och Mian Lodalens gemensamma releasefest (de har ju släppt varsin ny bok)! I morgon är en annan debattdag, eller hur?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du sett detta:
http://www.youtube.com/watch?v=CEZ7uta14nw&feature=player_embedded#!

Hjääälp!!

Den förvånade pappan sa...

Jag tyckte inte hon (Maria Sveland) var speciellt bra. Birro satte dock huvudet på spiken när han ifrågasatte att människor inte ska få "välja fel". Om man har ett fritt val och väljer "fel" så väljer man traditionellt och konservativt och följer bara gamla strukturer enligt Maria.

Tyvärr finns det människor som på allvar tycker att mammor är överlägnsa föräldrar och visst måste man försöka påverka människor att välja mer jämställt. Men det är skillnad på att påverka och att tvinga. Tvång blir, nästan undantagslöst, fel.

ED sa...

Hej Rebecka! Ville bara dela med mig av denna intressanta statistik (källa= http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9778/2006-42-9_2006429.pdf). Enligt socialstyrelsen hel-ammades endast 20% av 6 månaders spädbarn i Sverige 2004.Läser man vidare och tittar på andelen som helammas vid 9mån och 1 år så är det ännu färre, 1% respektive 0,1% (114 mammor). Så man kan ju verkligen undra var alla dessa bröst är som dessa stackars barn kommer att slitas från vid delad föräldraledighet? ;-) De är ju uppenbarligen inte så många som man kan tro i debatten.