måndag 27 september 2010

Bokmässerapport

Det gick undan på bokmässan. Var där i intensiva 1,5 dygn. Och hann förstås inte alls allt jag ville. Men det är alltid roligt att vara där, bland alla böcker, människor.

Jag missade tyvärr Erica Jong - en författare som jag läste som tonåring och som fortfarande sitter kvar i mitt medvetande (Erica Jong och Marilyn French var två av mina feministiska ikoner i min feministiska barndom). Men jag lyssnade på Richard Wilkinson som skrev Jämlikhetsanden - och det var förstås väldigt inspirerande. På lördagkvällen var jag sedan på bokklubb här i Stockholm och det var just den boken vi skulle läsa. Mina lärda (betydligt mer vetenskapligt lärda)bokklubbskompisar hade vissa invändningar mot det vetenskapliga – men alla gillade den och trodde på det mesta, i alla fall den stora slutsatsen i boken: Att ojämlikhet i ett land inte är bra varken för de fattiga eller de rika (kvinnor och män).

På mässan var jag också på min första tweetup - jag är ju relativt ny twittrare – och det var väldigt spännande att träffa några av dem man läser varje dag på twitter.

Förstås lyssnade jag på min chef, Amelia Adamo, när hon intervjuade Birgitta Piper (tidningens ekonomiska expert): "Kvinnor, bry er om er ekonomi lika mycket som ni bryr er om era relationer, annars är ni torsk."

Inga kommentarer: