torsdag 16 september 2010

Tack!

Oj, jag har visst fått en sån här:




...av bloggen En full bokhylla. Tack!

Och med denna fina utmärkelse följer tydligen ett antal förpliktelser... okej, jag antar utmaningen.
För när man får den här måste man:

- kopiera in awardbilden i din blogg för att visa att du har fått den
- tacka och länka till den som nominerade dig
- nominera sju andra bloggare och länka till dem
- berätta sju intressanta saker om dig själv

Svårt att välja ut 7 bloggar. Jag läser många, vissa ofta, andra ibland, vissa skrivna av vänner, andra av helt okända, vissa känns nästan som om de blivit vänner. Andra beundrar jag på håll. Här är 7 bloggar jag gärna läser och kan rekommendera:

1. Enligt O. Därför att den är så otroligt bra och matnyttig. Det står så mycket där att jag inte ens hinner läsa allt. Om böcker, skolan och jämställdheten bland annat (ämnen jag gillar). Linda som skriver bloggen är klok, ambitiös, påläst, balanserad, nyanserad och skriver väldigt bra! Jag känner henne inte, men efter att ha läst bloggen nu ett tag känns det nästan som jag gör det.

2. Networkingbloggen. Den här bloggen har jag följt ända sedan jag själv började blogga. Jag gillar idén att flera kvinnor, ett nätverk, bloggar tillsammans på ett tema. Här är det allt som rör kvinnor i karriären. Mycket arbetsliv, jämställdhet, livspussel och så vidare. Många bra inlägg!

3. Grannfrun. Min kära vän och medförfattare Tinni som tidigare bloggade här har sin egen blogg. Grannfrun bloggar om barnböcker och mycket jämställdhet. Jag vet ingen smartare än Tinni och hennes blogg är förstås lika smart och underhållande och insiktsfull - och jag gillar att hon bloggar på ett tema och förstås just detta tema: barnböcker. Alltid läsvärd!

4. Elin Grelssons. Tycker att Elin Grelsson verkar vara en riktigt smart person. Hon skriver bra, resonerande om viktiga ämnen och jag tycker alltid att det är läsvärt. (Jag vet att jag inte är ensam att tycka det - Elin är hyllad av många.)

5. Hillevi Wahl. Det finns få människor i min bekantskapskrets som är så fina, trevliga, mjuka, varma som Hillevi. Jag har lärt mig oerhört mycket av henne. Hennes blogg är lika fin som hon själv. Generös, varm, klok, känslosam. Jag håller inte alltid med Hillevi, men ofta gör jag det - och jag tycker alltid om henne.

6. Ana Udovic. Också en vän - en otroligt smart vän. Också journalist och feminist. Vi har mycket gemensamt. Bokdrömmar till exempel. Lägg namnet på minnet - jag lovar, snart kan ni se henne i bokhyllorna. Så länge kan ni passa på att läsa hennes blogg och alla hennes braiga artiklar.

7. Försök att inte se så snygg ut. Skön blogg som handlar om allt möjligt. Fina bilder hemifrån varvas med intressanta politiska reflektioner. Jag tittar in lite då och då och gillar det jag läser. Tycker också att bloggnamnet är hur coolt som helst.

Oj, nu kommer vi till sista uppdraget. 7 intressanta saker om mig själv... Okej. Jag är inte så personlig här i bloggen så jag får väl kompensera det här (håll till godo):

1. På fritiden tränar jag redskapsgymnastik. Jag älskar att göra flickisar, handvolter, frivolter, stå på händer och så vidare. Var gymnast som barn och har börjat träna igen som vuxen. Tränar också två barngrupper. En killgrupp och en tjejgrupp. Är passionerat förälskad i gymnastik!

2. I dag är jag journalist, men innan jag blev det var jag bland annat bartender på hårdrocksklubb och barpianist (på en krog i Gamla stan). Jag har också jobbat på McDonald's i 8 år - älskade det. Har aldrig haft ett tråkigt jobb.

3. Jag gjorde min filmdebut som 4-åring i Bo Widerbergs klassiker Mannen på taket. Vi bodde i Bagarmossen (där Martin Beck bodde i originalfilmerna, -böckerna) och vi råkade hamnade mitt i inspelningen. En gång gjorde jag en intervju med en svensk skådespelare och han berättade att han gjorde sin filmdebut i Mannen på taket, varpå jag kunde svara: Det gjorde jag med. Det var rätt coolt, tyckte jag ;-)

4. Jag är dålig på att cykla, men bra på att simma.

5. Min yngsta dotter heter Simone, döpt efter bland andra Simone de Beauvoir och Ulf Starks bok Dårfinkar och dönickar.

6. Jag döptes till Rebecka för att min mamma såg filmen Lilla prinsessan med Shirley Temple - hennes bästa vän, den fattiga flickan, hette Becky. Hade jag varit en pojke hade jag blivit döpt till Robin.

7. Jag skrev klart en deckare 2004, men den har legat i skrivbordslådan sedan dess i väntan på att jag ska hinna "bearbeta" den...

Okej - var det tillräckligt intressant?

2 kommentarer:

enligt O sa...

Tack sötaste du! Håller med om att bloggläsande gör att man lär känna en person, i alla fall en viktig del.

Charlotta sa...

Vi är hedrade och gillar dig också hälsar NetWorkingbloggen :-)