måndag 3 maj 2010

En möjlighet!

"Hela det svenska systemet med pappaledighet är så fantastiskt. Hade jag varit kvar i USA hade jag inte fått uppleva allt det här tillsammans med Nova."

Det säger Van Taylor i en intervju i DN i dag.

Det är ju egentligen så här man ska se föräldraledigheten. Som en möjlighet. För både pappor och mammor. Ingen rättighet. Utan en möjlighet. De som inte vill utnyttja den, ska inte behöva. Men den ska självklart vara knuten till individen.

I artikeln intervjuas också pappan Andreas Hägg.

Vill inte hylla pappor som gör det mammor alltid gjort, men kan inte låta bli att slås av att så mycket har hänt på några decennier. Så mycket som dagens pappor får uppleva (om de tar chansen) som inte deras pappor fick.

4 kommentarer:

Van sa...

Hej Rebecka!
Tack för att du berömer mitt perspektivt på pappaledigheten och bloggar om det! Jag är glad du fick nånting ut av artikeln. Krya på dig!

Den förvånade pappan sa...

Man kan ju också se föräldraledighet som en möjlighet för familjen att lägga upp tiden med barnet på bästa sätt för dem.

Nu blev du säkert inte förvånad över att jag hoppar på dig i denna fråga då jag gjort det massa gånger tidigare.

Jag har ändå så oerhört svårt för den där pekpinnepolitiken. Pekpinnar innebär per definition att man försämrar friheten för människor och det protesterar jag emot...

Linda sa...

Andreas Hägg ska det vara.

KaosJenny sa...

Klart föräldraledighet är en möjlighet.. När man träffar föräldrar som bor i andra länder inser man fort att det är en ynnest... för föräldrarna men framförallt för barnen..