fredag 4 december 2009

Nu är det jul igen...


Jag älskar julen! Men det är klart att det är stressigt. Extra stressigt för kvinnor också. I vår bok hade vi med en undersökning som visar att kvinnorna har ansvaret för det mesta, julbak, klappinhandling, luciautrustning, adventsstjärna, julmaten... Männen hade en grej de ansåg att de hade ansvaret för: granen.


Japp, tänker på det när jag ramlade över den här artikeln. Gunilla Bergensten (som skrev Projektledaren säger upp sig) har försökt lösa upp stressknuten genom att sätta sig ner tillsammans och planera och dela upp sysslorna.


Så har vi också gjort. Men det är ändå stressigt ;-) Min man är precis iväg och köper godispåsar till mellandotterns juldisco som är i kväll. Nästa vecka är det två luciafirande och ett julspel. Vi har julfest på mitt jobb, julbord med min ursprungsfamilj, och min man ska spela på två julfester (han har två band) och så mitt i alltihopa fyller vår äldsta år fem dagar innan julafton, så vi håller på och planerar för det också. Vi har inte ens börjat handla julklappar!



Så nu vill jag höra, är ni stressade inför jul?

9 kommentarer:

Alfa Tik sa...

Har vi verkligen ansvaret för det mesta eller tar vi det?

Rebecka Edgren Aldén sa...

Förlåt, i ett blogginlägg kan man sällan vara så nyanserad som man önskar. Självklart är det en blandning av att vi tar och har. Säkert till stor del tar. Men frågan är då varför? Och ska kvinnor skylla sig själva då? För att de gör det? Eller är detta det där som många inte tror på: Struktur?

Malinka sa...

Nä, är inte det minsta stressad. Konstigt nog. Och det trots att vi ska ha traditionsenlig Luciabjudning nästa helg, vilket är en betydligt större grej än den beskedliga julen med bara familjen och farmor och mormor.

Kanske betyder det att vi har lagt oss på rätt nivå? Och att vi tar gemensamt ansvar för det hele: maken handlar, städar och gör sill, jag gör maten som vi inte köper färdig.

Eller är jag för korkad för att fatta hur mycket det är att göra. ;-)

Rebecka Edgren Aldén sa...

Jag tror att du har lagt dig på rätt nivå. Själv tycker jag också att jag har gjort det... Men det är mycket ändå! Vi har inte ens tagit fram julpyntet! I morgon tänkte jag att vi skulle sätta upp adventsstjärna och adventsljusstake. Vi var borta förra helgen och sjuka i veckan så allt fick vänta en helg.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Barnens luciafirande, juldisco och julspel + jobbens julfester är rätt svåra att avstå från... Det blir liksom mycket ändå.

Helga sa...

Jag är tokstressad men det är helt och hållet över jobbet. Detta är den värsta tiden på året, allt ska vara klart före julledigheten. Och så är det en massa sociala begivenheter samtidigt..

Jag har den stora lyckan att vara gift med en man som tar allt ansvar för maten, inkl planering och inköp. Då är det helt OK att toaskurning och visst julpyntande faller på mig.

Alfa Tik sa...

Härligt att höra att det är fler som tar julen med lite ro. Det får liksom bli som det blir!
Med tanke på att jag tidigare var "primärförälder" så hamnade lotten (jag stal den helt enkelt) på mig att fixa allt. Enkel och bra lösning för alla (det här var i mitt förra liv). Då blev allt så bra som jag förväntade mig och på mina villkor... Så ja, jag fick skylla mej själv!
Med tid så växer både mognad, insikt och kunskap och man kan ändra sitt beteende om man så önskar.
Hoppas att alla kan ta lite "time out" i dessa tider och njuta lite av sig själva också.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Vi satte upp adventsstjärnan i dag... Allt pynt vi har kom upp först i dag. I kväll ska vi göra adventsljusstake (med mossa och låtsassvampar). Bättre sent än aldrig ;-)

Man får prioritera helt enkelt. Jag har prioriterat alla måsten, nu hinner vi det andra. Men det är klart, det kändes lite i magen när alla på gatan hade fina ljusslingor, stjärnor och ljusstakar i fönstrena utom vi... Men jag har försökt tänka bort det.

Julia Cromvik sa...

Hej!

Håller med om att december ofta blir årets stressigaste månad med advent, glöggbjudningar, skolavslutningar och lucia.

Har varit i Frankrike under två höstterminer och tycker att julstressen verkade vara mindre där i och med att de inte firar advent och lucia. Självklart är det trevligt med advent och lucia, men det innebär också att julstressen och fixandet sträcker sig över hela december.

Tidigare i år skrev jag ett inlägg som heter "Vägra vara hushållsmartyr!" angående stressen kring helger. Inlägget finns på min blogg. Inlägget publicerades den 3 juli i år.

Själv försöker vi att minska stressen i min familj genom att dra ner på pyntandet och bakandet och bara prioritera att göra det vi verkligen uppskattar.