onsdag 16 december 2009

Julstressad


Japp, så gick det med mitt eget jullöfte att INTE stressa upp mig denna jul... Nu är jag rejält julstressad! Har inte köpt en enda julklapp, dock 4 + 5 + 2 julklappar till respektive fröknar/lärare på barnens dagis/skola... Undrar varför just jag tar på mig sånt varje gång?


Sen har vi lyckats fixa present till vår äldsta som lägligt fyller år på lördag, fem dagar före jul... I kväll har vi i alla fall lyckats planera vad vi ska köpa, ungefär, till alla inblandade. Min lunch i morgon lär ryka. Och på kvällen är det julfest på jobbet.


Ja, jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Men stressad det är jag! Hur mår ni andra?


10 kommentarer:

Helga sa...

Japp, stressad! Just julklapparna är under hyfsad kontroll, för mig är jobbet värst!

Men så är jag så himla korkad också. Imorgon kl nio har jag en viktig presentation, jag måste upp halv sju för att vara på jobbet tidigt och förbereda. Klockan är över midnatt och jag borde SOVA.

Men det gör jag inte. Jag surfar. IQ guldfisk.

Grannfrun sa...

Är det sant Rebecka? Jag gick och småsvor i cityhetsen igår och undrade hur fan det gick till att just JAG blev inköpsansvarig till pedagoger både på dagis och i stora tjejens klass. JAg som föreläser och skriver om sånt här. Å så läser jag att samma hänt dig. Det finns en anledning till att vi engagerar oss i duktiga flickors-klubb. Hilfe! Vi borde läsa om Diagnos: Duktig!

Anna T2 sa...

Tog semester från den 11 december!:-)

Jag gör så varje år. Det är absolut det bästa mot julstress. Jag jobbar GÄRNA i mellandagarna om jag slipper vara med på jobbets tusen julfikor, inlämningar och avslutningsluncher.

Tanken är att få ro att vara ensam; strosa runt och fixa hemma för mig själv ett par, tre dagar och sen (till ett julfint hem med en lugn mamma) ta hem barnen från dagis.

I år blev de sjuka direkt i stället men det finns en stor poäng i det - de hinner bli friska till jul. Och mannen och jag kommer att ha hunnit gräla klart!

För det vet ju alla hur dåligt det alltid blir, om man försöker jobba fram till den 22-23 december. Julen kommer som ett migränanfall och det är inte kul.

SÅ: tidig ledighet, det är mitt bästa tips. En bonus är att mannen är hemma med barnen i mellandagarna när jag jobbar; gott om tid att kolla rean ensam och luncha med kompisar!

Gojul!

Helga sa...

Ta ledigt före jul - det var ta mig tusan genialt!! Att jag aldrig har tänkt på det själv. Tack för tipset!

Rebecka Edgren Aldén sa...

Jag fixade därför att jag kunde köpa fina presenter billigt på jobbet... Så i ärlighetens namn har jag inte sprungit runt på stan och letat. Jag började med min mellantjejs klass, där vi är klassföräldrar och när föräldrarna såg vilka fina presenter det var där frågade dem om det var möjligt att fixa även till dagis och min äldstas klass... Så, så där jättejobbigt var det inte. Mer meckigt, bära hem, betala, få pengar av alla föräldrar, slå in och lite sånt...

Och ja, Tinni, jag borde läsa om VÅR bok OCH Diagnos: duktig minst en gång om året!

Grannfrun sa...

Är era killar/män julstressade? Tar de också ledigt före jul eller funderar å att göra det?

KaosJenny sa...

Jag är inte stressad, har köpt EN julklapp... Jag hinner säkert, annars får de teckningar på vad jag har tänkt ge. Jag vägrar stressa upp mig... Idag har jag varit ledig och sovit ett par timmar eftersom jag verkligen behövde det :-). Mannen verkar inte heller så stressad...

Rebecka Edgren Aldén sa...

KaosJenny - det låter underbart att vara du just nu ;-)

Charlotta sa...

Nu är jag barnledig så den här julen är första gången på länge som jag inte varit stressad. Annars brukar jag må precis som du beskriver i december.

En bra sak, som jag gjort nu, är att handla alla julklappar på nätet. Det gör en jäkla skillnad att slippa springa och trängas i affärer. I alla fall för mitt humör. Har satt mig där på kvällen, efter att barnen somnat, och fixat alla paket. Hur skönt som helst. Det går fort och många av paketen går ner i brevlådan. De som måste hämtas fixar jag ut där vi handlar mat eftersom det är ett utlämningsställe. Just julklappsinköpen tycker jag är det mest stressande i december så det här passar mig perfekt.

Alfa Tik sa...

Nej, inte speciellt stressad just över julen. Och inte heller den obefintliga mannen... ;-)
Jag jobbar enligt schema och har därför lediga dagar mitt i veckan. Då tillbringar jag först dagen i skogen med hundarna och sen handlar jag, lugn och harmonisk. Har satt i system att jag i telefonens anteckningar fyller på med julklappsönskningar under hela hösten. Sen är det bara att handla när tid och ekonomi tillåter.