torsdag 10 december 2009

Nobelskål!


I dag vill jag bara utbringa en Nobelskål för det alldeles fantastiska att vi har hela FEM kvinnliga Nobelpristagare!

Aldrig någonsin har det varit så många kvinnor och jag hoppas, hoppas att det är ett tecken på ett trendbrott. Och om inte det är det så är det i alla fall symboliskt viktigt.

Så här skriver GP:

"De har efter år av mansdominans bland pristagarna lyckats bryta sig igenom det berömda glastaket. Det menar Mikela Lundahl, forskare i idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet.
– Det är viktigt och oerhört roligt att det är så många kvinnor just i år. Det visar att kvinnor har samma potential som män inom avancerad forskning. De kan också vara förebilder för andra unga kvinnor som vill ta sig fram i forskarvärlden.
Det kan finnas flera förklaringar till att det varit så få kvinnliga Nobelpristagare genom åren. En är att få kvinnor, historiskt sett, inte studerade naturvetenskapliga ämnen. Men också att männen under lång tid sågs som familjeförsörjare. Medan mannen satsade på karriären skulle kvinnan vara en god husmor.
Dagens kvinnor tar för sig mer och är dessutom på många plan duktigare än männen. De lyckas bättre i skolan och har höga ambitioner. På Göteborgs universitet är kvinnliga studerande överrepresenterade.
– Vi börjar se resultatet av 200 år av feministisk kamp som har pågått och pågår. Det finns i dag mer utrymme för de duktiga flickorna, men filen över är för de excellenta och där är det fortfarande mest män, säger Mikela Lundahl.
Hon tycker inte att det räcker med att räkna huvuden och konstatera att det är till exempel 60 procent kvinnliga studenter i forskarutbildningar. Det som är viktigt är hur kvinnor ges möjlighet att ta plats och blir bemötta när de så småningom vill fortsätta att utvecklas och söka mer avancerade tjänster."

Och så Tuffa Agnes Wold också i artikeln:

"Agnes Wold, överläkare och forskare i mikrobiologi och immunologi vid Göteborgs universitet, tycker också att det symboliska värdet inte går att bortse ifrån när flera kvinnor får Nobelpriset.
Det kan på sikt leda fram till en annan bild av vem som blir forskare. Hon nämner som exempel att när barn ritar en forskare blir det en gubbe i vit rock.
– Det faktum att kvinnor så sällan får Nobelpris anges ofta också som argument för att kvinnor inte skulle vara lika bra på forskning. Men att kvinnor har svårt att komma fram i den akademiska karriären har berott på en hemsk struktur. Det finns fortfarande sådana miljöer där kvinnor inte får en chans utan mals sönder.
Agnes Wold tror att Alfred Nobel hade varit rasande över den manliga dominansen genom åren.
– Alfred Nobel var kvinnovän och mycket radikal. Han skulle ha roterat många gånger i sin grav om han visste vilket gubbgäng som sitter i hans namn och väljer ut pristagare."

Från starten 1901 och fram till 2008 var ynka 4,4 procent av pristagarna kvinnor. I år: Fem av 13 pristagare (litteratur, kemi, medicin och ekonomi)! Nära 40 procent! Snart spränger vi 50-procentsgränsen.

Så skål för det!

Och skål för att Herta Müller är så cool och snygg!

Skål!
Ps. Herta Müllers tal. Ds.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skål! Men inte för att Hertha Müller är snygg (vad har det med nått att göra?) utan för att hon är en fantastisk författare!

Rebecka Edgren Aldén sa...

Ja, men självklart! Jag tyckte bara hon var så cool och snygg i går på Nobelmiddagen i går.

Anonym sa...

Herta Müllers tal var något alldeles extra.

Anonym sa...

Håller med om att Herta är coolast i världen, och en fantastisk författare.

Till något annat. Jag har nyligen läst ut Skriet från kärnfamiljen, och håller med om mycket. MEN jag tycker att den avfärdar (kvinnligt) företagande alldeles för snabbt. Hallå, finns det inte en jämställdshets aspekt i att det är för lite kvinnligt företagande i Sverige. Håller med om att Herta är coolast i världen, och en fantastisk författare.

Till något annat. Jag har nyligen läst ut Skriet från kärnfamiljen, och håller med om mycket. MEN jag tycker att den avfärdar (kvinnligt) företagande alldeles för snabbt. HALLÅ, är det inte en jämställdhetsproblem att för få kvinnor startar/driver företag? Företagare (både manliga och kvinnliga) har makt över sitt liv. Stora möjligheter att påverka sin karriär. Och lön. Kvinnor som driver företag måste se till att mannen tar ut vab-dagar och föräldraledighet, annars har vi snart inget företag kvar.

När jag var anställd höll jag på att ge upp, hela tiden omsprungen av mina manliga kollegor. Det är tungt (och knäckande) att fajtas mot manliga strukturer på arbetsplatser.

Medsystrar, nöt inte ut er på de där idiotarbetsplatserna som räknar ut kvinnorna innan de ens ställt sig i ringen. Skit i de manliga cheferna som premierar likasinnade.

Jobba färre timmar, tjäna mer och ha roligare på jobbet. Låter det som en dröm? Inte alls. Starta eget. Att ni utmanar föreställningar om vad som är manligt/kvinnligt, det får ni på köpet.

Hls Kristin Björnberg

Rebecka Edgren Aldén sa...

Hej Kristin! Jo, jag håller med - egentligen är eget företag det bästa man kan ha (om man har förutsättningarna till det). jag har ju varit eget många år (har kvar företaget, men det är så gott som vilande nu). Älskar att vara egen. I boken avfärdar vi absolut inte att vara egenföretagare. Men avslöjar en del strukturer som finns när det gäller skillnaden mellan manliga och kvinnliga företag. För det finns det. Kvinnor startar företag för att kunna förena familj och jobb, män startar företag och har absolut inte tid att vara pappalediga eller vabba... Det inte bara ser ut så här, inställningen till kvinnliga och manliga företag ser också så här. Och det är rena - braindrain! Jag uppmanar verkligen alla som kan att starta eget företag. Men hoppa inte av ett heltidsjobb för att du inte har tid att lösa "livspusslet" och ta inte på dig hela familje- och hembiten bara för att du är kvinnlig företagare. Ställ samma krav på jämställd även om du är egenföretagare, eller kanske för att du är det! Ta ditt företag på allvar!

KaosJenny sa...

Håller med om att Herta är alldeles underbar. Vilket tal... det fick håret på armarna att resa sig och jag har burit det med mig sen jag hörde det.

Anonym sa...

Hej Rebecka
Jag känner ärligt talat inte alls igen mig i beskrivningen av företagaren som *hoppar av* heltidsjobb för att han/hon inte får ihop livspusslet.

Den stämmer inte på mig, och den stämmer inte in på de kvinnliga (och manliga)företagare jag har i min närhet. Vi har alla startat företag innan vi skaffade barn, för att det passade oss. Hade vi startat företag efter att vi fått barn hade skälen varit desamma.

Däremot var jag tvungen att *hoppa av* mitt heltidsjobb, annars hade jag blivit galen. Inte bara *hoppsan vad arg jag blev* utan jag hade tappat förståndet, på riktigt. Jag är övertygad om att den kvinnliga utbrändhet som grasserar beror på dåliga möjligheter att påverka jobbet (och livet.) Om du är motarbetad på jobbet är det inte lätt att gå hem och slå näven i bordet och kräva egentid.

De jag känner som startat eget (både kvinnor och män) har tagit sina företag på fullaste allvar, från första dan. Den kommentar jag (vi) får är *oj, eget företag. Är det inte mycket jobb?* Aldrig aldrig har jag fått kommentaren *oj, vad bra att kombinera med familjeliv*.

När man får barn förstärks ens vilja att påverka livet i stort och smått. Eftersom jag redan hade ett företag, så startade jag ett till. Det var inte rationellt, inte speciellt förnuftigt. Behovet fanns, och då var det bara att jobba på. Men min man var helt pappaledig ett år, och jag var mammaledig ca 25%, det underlättade ju.

Hade jag varit anställd hade jag gjort ALLT för att inte gå tillbaka till mitt jobb (som jag hatade). Inklusive att roffa åt mig så mycket mammaledighet som möjligt. Allt ojjande om att lillan/lillan skall börja på dagis vid drygt ett år ålder, gissa vad det är? Maskerad jobbångest, tro mig. I den struktur som råder är det inte socialt accepterat att säga *jag hatar mitt jobb.* Då är det lättare att maskera det i *mammaångest*.

Hls Kristin Björnberg

Rebecka Edgren Aldén sa...

Hej Kristin - jättebra att det inte var så för dig! Men detta är inget jag bara "tycker", i vår bok har jag tagit upp forskningen kring detta. Och denna syn på kvinnliga företagare genomsyrar hela företagsvärlden + att när man frågar kvinnliga och manliga företagare så ser det ut så. Grattis till alla som lyckas bryta könsstereotyperna, men det är tyvärr så här det oftast ser ut.