tisdag 1 december 2009

Könsuppdelade leksaker


Det jag tycker man ska kämpa emot - bland annat - är just leksakshandlarna och barnklädesaffärerna och deras enormt könsuppdelade sortiment. Var inne på BR leksakers hemsida för att se om de hade en grej som min son önskar sig. Och vet ni vad man möts av när man ska söka efter leksaker? Jo, en ruta där man ska klicka i kön. Titta på bilden ovan! Flickan har dessutom rosa klänning och bär en blomma. Pojken är en liten buspojke med oknäppt hängselbyxa...


Vad säger ni om det?

16 kommentarer:

Kurry sa...

Japp. Jag höll på att spotta på skärmen när jag gick in på sidan förut. Jag bojkottar rakt av. Inte för att företaget bryr sig. Men ändå.

Anonym sa...

Morr!

KaosJenny sa...

Det är en av fördelarna har jag upptäckt med att ha litet hus så att barnen delar rum, lekarna blir inte så uppdelade... Jag blir också beklämd av alla passiva tjejleksaker och kill-mördargrejer... Prata med barnen och stå emot det värsta... men kanske vänder det... Äldste sonen vill tapetsera rosa i sitt rum...

Rebecka Edgren Aldén sa...

KaosJenny, ja, det är verkligen fördelen! När vi bodde i lägenhet - för två år sedan (3:a, 91 kvm, 3 barn...) delade de rum. Det var MYCKET bättre. Nu, sedan två månader tillbaka ungefär, delar de två yngsta (tjejerna) rum. Sonen har eget.

Hanna sa...

Jag säger inte så mycket, orkar inte. Idag suckar jag bara. Suck.

Den förvånade pappan sa...

Tragik... Men det är bra på ett sätt, då vet jag att jag inte ska handla på BR i alla fall...

Dock är ju frågan var man ska handla för det är väl nästan lika illa överallt...

Charlotta sa...

Stor suck härifrån också. Det är helt vansinnigt. Så här var det verkligen inte när jag var barn (född i början av 70-talet). Jag fattar inte hur det har kunnat blivit en sådan här total backlash?

Lisa sa...

Jag säger att det är sorgligt.Skulle vara intressant att få veta hur många det är som faktiskt tycker att en sån här uppdelning är bra?

malin sa...

Detta är tyvärr på stark frammarsch i samhället. Själv älskar jag idrott och nu de senaste åren har det kommit bra utrustning anpassade till kvinnor, förr fick man t ex ofta köpa herr juniorskor till fotbollen och kvinnors fötter och mäns fötter ser generellt olika ut. En fantstisk utveckling men... Häromveckan skulle jag köpa ett tennisrack, de hade kommit dam-rack! och jag kände på det och det var helt rätt! lite "lättare" lite mer förlåtande (eftersom damer är mindre starka) jag har aldrig haft ett så bra racket i hela mitt liv, men det var blommigt! och man fick inget racketskydd till, nej man fick en handväska! blommig! där handtaget skulle sticka upp... jag påpekade att det blir ju blött och den stackars försäljaren som uppenbarligen var av samma åsikt skämdes nästan och pekade i butiken "ser du hur det ser ut? ser du skillnaderna på avdelningarna? Det blir bara värre, inget vi får från leverantörerna i vår pekar på att det går åt nåt annat håll" och så suckade hon. Jag ville så INTE köpa racket, men jag var besegrad, det var jättebra, anpassat perfekt till mig, men jag bara väntar till gruset så jag kan slita ner de hemksa blommorna... och väskan, den bad jag henne skicka tillbaka till leverantören med en lapp... Men det gör mig så ledsen, när det äntligen kommit bra grejer :(

Anna sa...

Intressant att du gör den vanliga tolkningen - att kvinnor/flickor framställs som passiva och män/pojkar som aktiva.

Men i det här fallet undrar jag om det inte är dina egna förväntingar och erfarenheter och uppfattningar som gör att du tolkar bilden på detta vis - mer än vad det är bilden i sig som orsakar tolkningen. Du förväntar dig att bilder på flickor och pojkar ska präglas av alt. spegla de traditionella könsrollerna.

Ja, flickan har en rosa klänning. Men ser verkligen pojken ut att vara mer busig än flickan? Verkligen? Deras ansiktsutryck är nästan identiska.

Jag tycker flickan framstår som rikare (rikare föräldrar), smartare och mer manipulativ. Medan pojken ser rätt fattig och blåst/puckad/långsam och socaialt obegåvad ut.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Anna, jag håller med. Jag tycker också pojken ser fattigare ut. Flickan ser mer välvårdad ut. Någon har tagit sig tid att kamma och fläta hennes hår. Det ser nästan ut som om hon har mascara också... Hon ser väldigt prydlig ut. Pojken ser slarvigt klädd ut, hans hår ser inte kammat ut. Och ja, fattigare. Varför tror du att de är framställda på det här viset?

Anna sa...

Rebecka. Flätor är väl ändå att ta i? Jag ser bara två toffsar som hon är tillräckligt gammal för att göra själv (och även för att kamma till innan). Två toffsar som gör att det blir enklare för henne att leka vilda pojklekar trots sitt långa fina hår.

Tja man kan ju tänka sig att marknadsförarna vill att flickan ska vara söt, prydlig och välkläd, för att på så vis få bilden att stämma med könsrollerna. Men är det bilden i sig som förmedlar detta eller är det hur vi tolkar bilden utifrån våra erfarenheter och förväntningar?

Flickan är sötare på det där välklädda och uppiffade viset. Men om nu även pojkar KAN vara söta i vår föreställningsvärld så är väl pojken på bilden ändå rätt söt eller? Sötare bilder på pojkar får man väl ändå leta efter?

Att flickan är mindre busig har jag mycket svårt för att se. Och att flickan ser smartare ut är inget att förringa tycker jag.

Hur tolkar du förestän att pojken har rött hår?

Anna sa...

Att pojken ser fattiggare ut tolkar jag som slump eller:
1. Det är viktigare med pengar för flickor/kvinnor
2. Pojkar är sämre än flickor eftersom de är fattiga.

Alfa Tik sa...

Rebecka: varför har just sonen eget rum?
Du skriver också:
"Pojken ser slarvigt klädd ut, hans hår ser inte kammat ut. Och ja, fattigare". Är det kriterierna för att vara fattig? Då stämmer ju det jag hörde på radio, här om dagen, att kvinnligheten ligger i läppstiftet.
Jag förutsätter att du behagade skämta...

Alfa Tik sa...

Ytterligare en reklam som just nu figurerar på tv är något tidningsföretag som tipsar om julklappar. Prenumerationer: 3 nr av veckorevyn, till henne och 3 nr av teknikens värld, till honom.
Tröttsamt!
Stänger ni av tv-ljudet så att inte barnen hör eller förklarar ni att det är en extremt korkad reklam i jämställdhetens tecken?

Rebecka Edgren Aldén sa...

Varför har sonen eget rum? Det är en intressant fråga! För det första vill jag svara att jag inte heller är frikopplad från detta samhälle - jag är ju också, till stora delar, en del av det! För det andra hade alla tre varsitt rum tills för en två månader sedan. Den lilla fick ligga i arbetsrummet när vi flyttade till huset. Hon var då 7-8 månader. Men nu när hon är 2,5 går det inte längre. Det blev liksom inget rum. Flickorna leker väldigt mycket med varandra. Min son leker mycket med grannarna. Min son är 8 (om några dagar), han går i 2:an och ville absolut inte lämna sitt rum. Han vill ha sitt skrivbord, han vill vara ifred. När vi frågade mellantjejen blev hon jätteglad och ville gärna dela rum. Så då blev det så. I förra lägenheten delade sonen och mellantjejen rum och det funkade jättebra. Eftersom han var äldst sov han överst i våningssängen. Och nu såg min mellantjej möjligheten att HON skulle få sova överst. Och det gör hon också. Den lilla kan inte ens klättra upp till henne, så det är givet att mellantjejen sover överst. De har nu fått det lite större rummet och älskar det båda två. Mellantjejens gamla rum som var lika litet som sonens är nu arbetsrum. Det finns säkert saker att läsa in i hur vi har valt att lösa problemen i vårt hus. Vi gjorde det för att båda tjejerna ville det och för att sonen inte ville det. Ja, den lilla tjejen fattade nog knappt vad som höll på att hända - men hon fick ju ett rejält lyft. Från att ha haft en säng och en bokhylla i arbetsrummet har hon nu ett helt barnrum!