måndag 23 februari 2009

En vinglig väg...

Jag gick och köpte tidningen Leva, som har en intervju med Tinni om vår bok. Det är en riktigt bra tidning faktiskt. Är väldigt imponerad av chefredaktören, Catharina Hansson som köpte loss sin egen tidning! Det är också Catharina som har skrivit artikeln. Jag måste bara citera, för hon skriver verkligen jättebra!

"Ja, varför skaffar man barn? Är det barnen man vill ha? Familjen? Eller själva moderskapet?
Kvinnor verkar ha mycket att vinna på att skaffa barn och familj. En garanterad väg till uppskattning. "Å, har du treee barn... och jobbar och är så duktig!"
Sedan – pang! – tar mammaskulden över. Man är för lite med sina barn eller man håller för hårt i sina barn. Man curlar för mycket eller man lämnar dem ensamma för mycket. Man fuskar på jobbet eller hämtar för sent på dagis.
Visst, att skaffa barn ger kvalitetsstämpeln "riktig kvinna", men sedan är det bara att vingla fram i en hårfin balansgång mellan yrkeskvinnans mammaskuld och martyrmoderns offerkofta."

ÅÅÅÅÅÅHH, vad jag känner igen mig. Får massor av kredd för att jag har tre barn och "fint" jobb. Men jag dras ständigt med dåligt samvete åt alla håll! Räcker inte till. Är inte tillräckligt bra. Hinner inte tillräckligt mycket. Har inte tillräckligt med tålamod, ork, inspiration...

1 kommentar:

Anonym sa...

Känner igen mig... Man vill så mycket, men räcker sällan till...

/Karin