tisdag 17 februari 2009

Stopphanden!

Det här är en underbar artikel om hur personalen på förskolan Sälen lär barnen att det är okej att säga nej, och hur man fysikt visar att man inte vill - utan att knuffas.
Stopphanden är genialisk, och något som mina båda barn också fått lära sig på sina förskolor.
Faktum är att jag själv är sugen på att använda den då och då i mitt eget liv, i vuxna situationer.
Men hur skulle det se ut...?

"Katarina Ehnborg och Helene Lundström har arbetat 30 år inom förskolan och har sett en tydlig förändring hur man ser på små barns integritet.
Förr handlade mycket om att få barnen att säga förlåt när de knuffat ett annat barn eller gjort något annat dumt.
– Nu håller vi inte på och tjatar ”Säg förlåt”. Vi har märkt ­genom åren att man kan lära sig att säga förlåt, utan att mena något med det. "


Eller hur. Oärliga förlåt är helt meningslösa. Faktum är att om man tvingar någon att säga förlåt är det också ett sätt att köra över människor - både den som knuffat och den som blivit knuffad.

2 kommentarer:

Rebecka Edgren Aldén sa...

Den där stopptekniken lär de ut på mina barns dagis också. Verkar skitbra! Man ska lära sig att sätta gränser kring sig själv från att man är riktigt liten.

Min minsta, snart 2, skriker NEEEEJ! mest hela tiden... ;-)

Lisa sa...

gud vad skönt. ska genast anamma stopp-handen för egen del.