tisdag 2 februari 2010

Grattis Birgitta!


Jag har alltid gillat Birgitta Ohlsson. Hon är en sann eldsjäl och hon brinner för bland annat jämställdhet (och mycket, mycket annat). Hon är helt rätt person att bli vår nya EU-minister. Grattis Birgitta!

PS. Synd bara att hon inte blev jämställdhetsminister. Nu har vi en EU-minister som har varit rätt kristisk till EU (hon gillar NATO bättre) och en jämställdhetsminister som inte vill vara feminist... Nyamko Sabuni och Birgitta kanske kan byta jobb?

3 kommentarer:

Charlotta sa...

En helt fantastisk nyhet tycker jag också :-)

Rebecka Edgren Aldén sa...

Ja, hon är så duktig. Såg att det var en av dina vänner. Jag har träffat henne vid några tillfällen och är väldigt imponerad av hennes kunskap, hennes driv och hennes engagemang! Och så har hon förblivit feminist i denna antifeministiska tid - det gillar jag!

Charlotta sa...

Ja, jag känner Birgitta sedan vi studerade ihop i början av 90-talet. Hon är en av mina närmaste vänner och har alltid varit oerhört driven, påläst och engagerad i det hon gör samtidigt som hon är ödmjuk och otroligt duktig på att lyfta fram andra kvinnor. Jag beundrar henne jättemycket och är oerhört glad över att vi träffades där över böckerna i Statsvetenskap en gång i tiden. :-)