onsdag 19 augusti 2009

Usel morsa...

eller

....har de andra föräldrarna inget jobb?

I dag när jag lämnade mina två stora på fritids och precis skulle säga hej då och gå med den lilla till dagis blir jag stoppad. En trappa upp är det visst inskolning för mellantjejen och det har hållit på en halvtimme...

Jag upp, tränger in mig, spiller kaffe på grannmammans anteckningsblock, och skriver av mamman som sitter på andra sidan och fem minuter senare är informationen slut. Nu ska vi bara hänga och umgås vi föräldrar - till klockan 11! Klockan är då kvart i nio och de har hållit på sedan åtta...

Jag dricker lite kaffe, pratar lite grann och frågar sedan en fröken om jag får gå (måste ju till jobbet!). Min dotter har redan gått två veckor på fritids utan problem och skolan börjar inte förrän på måndag. Hon behöver mig inte där. Innan jag går måste jag fylla i på en lista att mitt barn ska vara kvar på fritids efter inskolningen. Det är förutom mitt ett annat barn som står uppskrivet...

Känner mig förstås som världens mest usla och ansvarslösa förälder! Som inte ens vet om att det är inskolning! Som kommer försent. Som går tidigast av alla...

De allra flesta barn hade sin första dag. Och nästan alla andra föräldrar skulle stanna till elva och sen ta hem sina telningar... Jag fattar inte! Hur lång semester har folk? Har folk inget jobb?
Till saken hör att både måndag och tisdag var det studiedag så båda mina äldsta hade varit med mig på jobbet (och där tack och lov blivit upphämtade av mina föräldrar efter ett tagt) två dagar i rad!

Jag har fyra veckors semester på sommaren. Borde jag ha tagit tre dagar av dem till den här veckan? Och vad ska jag då göra med alla de andra veckorna? Fem veckor har mina barn gått på fritids (eller ja, mellantjejen gick på dagis i början av sommaren), tio veckor långt är skollovet. 5 veckors semester har alla mina tre barn fått.

Räcker inte det?

Hur gör andra föräldrar? Jag fattar inte!

Inte kan de jobba heltid?

Eller så är de alla lärare och har svinlångt sommarlov.

Jag förstår inte...

Hur klarar folk det? Hur gör ni?

8 kommentarer:

KaosJenny sa...

Fördelen med att inte vara lärare eller dylikt är att barnen har det jättebra på loven både på dagis och fritids... Mindre barn, mer plats till varje barn, ofta är personalen rätt avslappnad osv... En gång på sportlovet var Lillebror och Lillasyster ensamma på dagis med TVÅ fröknar. Byggde var sin snögubbe med var sin fröken... Det är personaltäthet som vi inte ens har hemma!!

Den där minst timmar/ kortast dagar på dagis/ fritids grejen som vi (ungefär uteslutande mammor) håller på med gör mig galen.. Varför tävlan och vem vinner på all denna skuld, egentligen. Har man inte ett dagis/ fritids som är bra för barnet byter man. Du är inte usel och det finns säkert fler som haft sina på fritids i ett par veckor eller också har de haft sen semester, helt enkelt.

Intressant att fundera på varför de stoppade dig om mellantjejen redan gått där i två veckor, hade de stoppat din man och krävt att han skulle mingla till 11?
Jag tror att de flesta sorters skuld och föräldratävlan är av ondo. Kram

Mia Althoff sa...

Jag fattar inte heller hur folk gör. Eeeevighetslånga sommarlov, jullov, sportlov, påsklov och höstlov. 15 veckor pratar vi om nu. Ok, om folk är arbetslösa eller jobbar väldigt lite, men det är ju samma människor som utöver detta åker på allinclusive till thailand. Hur har de råd?

De hämtar dessutom nästan alltid barnen mellan 3 och 4. Vi bor med minst 30-40 minuters pendelavstånd från stan. Jobbar folk typ mellan 9 och 14?

Vi lever väldigt förspänt med karriär i eget bolag som gör att man kan styra sina tider. Men pengarna måste ju liksom in nånstans... Och alla kvällar och nätter kan ju inte gå åt till att jobba. Men jag har lovat mig själv att INTE ryckas med i den där hetsen att hämta tidigt och vara ledig jämt. Jag är dessutom förvissad om att mina kids kommer klara sig fint även om jag inte är där jämt och ständigt. Man måste släppa kontrollen, jag tror de gillar att ha en egen sfär också.

Så. Nej, inte faen är du misslyckad Rebecka. Du är ju en vinnare, med framgång både hemma och i arbetslivet. Good on you!

Karin J sa...

Jag och min man la semestrarna omlott, så att barnen fick sex veckor ledigt. Vi tog ut fyra veckor var. Det var ungefär som övriga på vår förskola.
Vad jag inte förstår är hur folk kan hämta så tidigt. Vi brukar hämta runt 16 och då brukar det bara vara ett par tre barn kvar - som mest. Rätt ofta är de sist kvar.
DET är ett mysterium för mig. Hur lite jobbar folk? Hur har de råd?

Anonym sa...

Jag funderar också på detta. Jag bor i ett mindre samhälle i Norrland där jag tror många arbetar skift vilket gör att de som lever tillsammans kan lägga sina scheman så att barnen kan vara hemma mer. Däremot tror jag inte de som trixar & pusslar med att jobba mindre egentligen har bättre liv med sina barn - dels mindre pengar, dels en stress att få det att gå ihop och sedan finns det ju inte alltid kompisar att leka med hemma. HEj

KaosJenny sa...

Jag tror också att det blir mer stress av för mycket pusslande. Bättre en hel dag ledigt än att stressa för att hämta tidigt till exempel

Ulrika sa...

Konsigt att inte fritidspersonal och skolan informerar om detta i god tid. Det går ju inte att planera om man inte har framförhållning. Sedan är det där med inskolning så himla individuellt. Är barnen trygga och redan invanda så verkar det vara himla överdrivet att vara där så länge. All viktig information får man ju ändå. Men har man ett ängsligt barn som är oroligt så givetvis stöttar man. Jag hade gjort som du, det går inte att INTE dyka upp på jobbet.
Ang dagistider och pusslande så jobbar vi skift båda två och dessutom deltid båda. Så det blir många tidiga morgnar istället/kvällar.
Skift funkar för oss. Sedan har vi rätt stor möjlighet att schemalägga vår arbetstid själva, så vi lägger "korta dagistider " på lov och somrar. Eftesom vi båda jobbar lite så blir det betydligt mindre stress/skuld än om bara jag hade gått ner i tid.
Vi prioriterar roliga saker före ett välstädat hem :)

Anonym sa...

vi klurar på det där med. Jag har kommit fram till att de som hämtar tidigt: jobbar deltid, inom vård, skola omsorg, jobbar omlott med partnern, är skilda (ungarna får 8 veckors ledigt)har vänner/föräldrar som hjälper till. Vi som hämtar sent är; tjänstemän. Själv har jag halvårsbokslut och annat mumsigt under sommaren, så ingen lång semester där inte!! Anne

Linna Johansson sa...

Föräldrarna lever inte ihop.

Det är iaf vårt skäl till att ha ungen hemma hela sommaren.

Så var för sej är vi inte mer med honom än du med dina kids, snarare tvärtom.

Dessutom är ju en unge nåt som släktingar slåss om att barnvakta medan en hel syskonskara brukar less populär. En enda femåring orkar ju vem som helst med, till och med jag, haha.