tisdag 20 april 2010

Flick- och pojkleksaker - igen...


Det har kommit en massa nyheter som jag gärna skulle vilja skriva om. Men tiden har inte räckt till. För några dagar sedan såg jag den här studien, att flickor dras naturligt till dockor och pojkar till bilar... Ja, jag är förstås skeptisk. Tror att socialiseringen är rätt stark. Redan på små barn. Och som framgår i studien så blir skillnaderna större ju äldre barnen blir. Bland 2- och 3-åringarna tillbringade flickorna halva tiden med att leka med dockor, medan pojkarna knappt rörde vid dem. Jag ser det som ett uttryck för att det är betydligt starkare tryck på pojkar. Alltså mer tillåtande för flickor att vara könsöverskridande, medan det inte är det för pojkar.

Det som är intressant är ju att det som anses vara pojk- respektive flickfärger i dag, inte alls var det i andra tider. Eller i andra kulturer. I sydostasien är rosa inte alls en flickfärg. Gult är i Thailand en kunglig färg som både män och kvinnor bär. I början av 1900-talet ansågs rosa vara den bästa pojkfärgen. Fick just en artikel om detta till tidningen där jag jobbar. I den kan man läsa att rosa då sågs som en beslutsam och stark (varför skulle de egenskaperna vara "pojkiga" för det första?) färg, till skillnad från blått. Killar skulle alltså kläs i rosa och flickorna i blått. Så sent som 1939 ansåg Parent's magazine att rött symboliserade iver och mod (som sågs som manliga egenskaper...) medan blått betydde tro och varaktighet - och således passade flickor...

I dag är hästar något för flickor. Men för hundra år sedan var det något för pojkar...

Så jag tror att det är alldeles för enkelt att tro att färgval och leksaksval är biologiska och "naturliga"...

Kommentarer på det?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Inte är det väl något konstigt att flickor och pojkar dras till dockor respektive bilar.

Och om en pojke vill leka med en docka, låt han. Spelar väl ingen roll så länge barnen gör det frivilligt med egen vilja. Men att man ska nu börja "hjärntvätta" och tvinga dem att leka med olika leksaker, det är ju bara löjligt.

Jag är kille och gillade att diska och leka med bubblorna som barn, blev ändå ganska normal och heterosexuell, med ett jobb som alla andra. Big deal...

Johan sa...

Små barn dras väldigt mycket till pastelfärger, t ex rosa och ljusblått, men knappast uteslutande till dessa färger. Så det finns helt klart en biologisk koppling till de färger som tilltalar barn mest. Men som sagt - knappast uteslutet till just rosa och blått.

Jag tycker barn alltid ska uppmuntras till att bli individer som tar egna genomtänkta beslut snarare än att agera efter grupptryck.

Det är här genuspedagogiken är bra i teorin, men knappast lika brilliant i utförande.

Ofta blir det snarare att när pojkar gör typiskt pojkiga saker är det dåligt och när flickor gör flickiga saker är det också dåligt. Däremot är det jättebra om tjejer slåss och killar kramar dockor.

Men då har man ju inte vunnit någonting. Det enda man gjort är att bytt vem som blir påtvingad en viss könsroll.

Hela poängen måste vara att uppmuntra barnens egna val utan att skuldbelägga dem på grund av deras val.

Hade barn fått leka mer i skog och natur så hade många av de stereotypa lekarna dessutom fått mindre utrymme. I skogen skapar flickor och pojkar nya lekar tillsammans med det de har omkring sig fritt från leksaksföretagens indelning i pojk- och flickleksaker.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Det är ju att INTE tvinga det handlar om. Som feminist låter jag BLI att tvinga in mina barn i stereotypa könsroller. De får leka med vad de vill!

Hanna sa...

Rebecka for president!

Jag har precis fått en förfrågan om att prata om genus för föräldrarna på förskolan där jag jobbar. Jag hör säkert av mig och ber om tips när det närmar sig.

Lilla O sa...

"Min son har en docka, men han leker aldrig med den bara med sina bilar" är en vanlig kommentar. Tror definitivt inte att det har något med biologi att göra, utan vad vi "lär" barnen att leka med. Och nej, genuspedagogik handlar inte om att tvinga någon (definitivt inte att tvinga flickor att slåss).

Helga sa...

Men ni som kritiserar genuspedagogik så ihärdigt och anser att det är att tvinga barn och att hjärntvätta dem, kan ni inte berätta lite om vad ni baserar dessa reflektioner på? Vad är er erfarenhet av genuspedagogik? Var finns dessa hjärntvättade pojkar som bara får leka med dockor?

Anonym sa...

När jag pluggade till civilingenjör (2004-2009)så ingick en genuskurs på 1 p.MEN killarna i klassen blev så provocerade att den togs bort.Synd tycker jag.....