torsdag 6 januari 2011

Lottar ut 5 ex av Skriet

Jag har haft ett underbart dygn. I går samlade jag några av mina klokaste, smartaste, roligaste vänner (Tinni, Ana, Lotten, Catia, Karin, Lise) och så gick vi på restaurang, åt fantastiskt god mat och snackade jobb, prataomdet, feminism och politik. Jag får sådana kickar när jag träffar de här brudarna.

Jag fick också en komplimang från en av mina vänner som jag fortfarande ler åt. Hon sa att hon läst om Skriet från kärnfamiljen flera gånger och att det var en av hennes favoritböcker. Jag blev så glad!

Och sedan i dag var jag på Moderna muséet med min man (barnen var på julgransplundring) och drömde mig bort, det var så skönt att bara släppa alla andra tankar ute i snöstormen och sjunka in i alla finurliga konstverk. Jag sprang också på en rad bekanta. Bland annat en dagismamma från förr som ropade efter mig och som berättade att hon hade läst min bok och gillade den.

Och så när jag kommer hem ströläser jag ikapp lite bloggar. Bland annat bokhora och där hittar jag de här fina orden av Johanna Ögren. Tack!

Låter kanske löjligt, men har man skrivit en bok och lagt ner så mycket möda med den så blir man så otroligt glad när folk man möter har läst den och gillar den. Och särskilt nu så här lång tid efteråt. Nu har det ju ändå gått snart 2 år sedan boken kom ut.

Så jag tänkte så här, jag vill att fler ska läsa den! Jag ska lotta ut 5 ex av Skriet från kärnfamiljen. Signerade för den som vill. Jag vill att ni skriver någon rad om vad ni tycker är den viktigaste jämställdhetsfrågan i Sverige i dag, 2011, vad borde vi ta tag i? Mejla mig det och namn och adress så väljer jag ut 5 vinnare som får varsin bok. Jag förbehåller mig rätten att publicera era förslag, anonymt om ni vill, här i bloggen.

Okej, är ni med på det? Mejla mig på rebecka(at)edgrenalden.se



4 kommentarer:

Sara Johansson sa...

Jag tror att vi måste börja tidigt. Redan tidigt grundläggs våra beteenden och vår syn på andra människor som jag ser det.
Vet att det görs ett enormt arbete på många förskolor och skolor vad gäller genusarbete, men har i min närhet sett alldeles för många exempel på motsatsen.
Vi behöver utbilda vår personal.
Vi behöver ge dem konkreta verktyg, lyfta frågan och göra dem medvetna om attityder och invanda beteendemönster.
Det här är ju inget nytt under solen egentligen - men jag tror ändå att där behövs läggas ännu mer krut.
Tror det är en av de saker som kommer kunna förändra samhället på sikt.

Clara sa...

Vill bara säga att jag älskar er bok! Jag är visserligen ganska ung och utan barn, men jag tycker den har extremt mycket känna-igen-sig saker ändå, och jag anar att den dagen jag får barn kommer jag läsa den som en bibel. Tack för att ni skrev den!

Rebecka Edgren Aldén sa...

Clara - tack! Vad glad jag blir! Sara - håller med.

Cecilia Gordan sa...

Köpte boken idag, lämnade man och barn hemma och satte mig på den lokala indiska restaurangen. Kyparen anmärkte på att jag såg så koncentrerad ut. Så nu har jag sträckläst 3/4 av boken och pratat med min man. Insett att all skuld inte kan läggas på honom utan att jag lite naivt tagit på mig en massa också. Så imorgon är det en ny dag och då åker krukväxterna ut för jag orkar inte ha dåligt samvete längre! Sen ska vi diskutera deltidsstrategin en gång till. Tack för boken och tack för bloggen!