onsdag 5 januari 2011

Jerusalem




I går var jag på invigningen av Elisabeth Ohlson Wallins utställning JerusalemSödra teatern i Stockholm (pågår till och med 13 januari).

Jag blev oerhört berörd. Som jag nästan alltid blir när det gäller Elisabeths bilder. Minns när jag såg Ecce Homo för många år sedan i bergrummet under Sofia kyrka. Jag var alldeles tagen. Sedan dess har hon varit min idol (jag började till och med på en uppsats i konstvetenskap om den utställningen). I tre år nu har jag också fått förmånen att jobba med Elisabeth. Hon gör massor av fotojobb för tidningen jag jobbar på (M-magasin) och jag har till och med blivit fotograferad av henne (dessutom naken...). Det är stort.

Men tillbaka till utställningen. Jag hade höga förväntningar, eftersom jag gillar allt hon gör. Men det här var fantastiskt. Och så otroligt viktigt! För er som, mot förmodan, inte känner till utställningen så har hon rest ner till Jerusalem och fotograferat lokala homo-, bi- och transpersoner, de är judar, muslimer och kristna, i den heliga staden (där alla tre världsreligionerna, kristendomen, islam och judendomen möts). De tre religionerna som påverkar miljarder människor dagligen har alla det gemensamt att de fördömer hbt-personer och värderar kvinnor lägre än män - allt enligt de tre heliga skrifterna (Bibeln, Koranen, Toran). Elisabeth har plockat ut citat ur de tre skrifterna, citat som läses i kyrkorna, moskéerna, synagogerna. Citat som påverkar många människors liv.

Man säger att den här utställningen är provocerande. Två män som ligger nakna med varandra vid en mur i den heliga staden. Två kvinnor som kysser varandra på platsen där Jesus plockades ner från korset. Det som provocerar mig är att så många uttolkare av tre så stora religioner får förstöra så många människors liv. Att de får fördöma och förgöra och ibland döda sin nästa bara för att den älskar eller känner lust till någon av samma kön, eller är född i fel kropp. Det är det som är provocerande!

14 bilder. 14 starka bilder. De fundamentalistiskt troende blir provocerade i några ögonblick. Den palestinska mannen som döljer sitt ansikte med en sjal lever med detta varje dag, varje minut, varje sekund. Ingen får veta att han är homosexuell. Då blir han mördad av sina egna släktingar. Är inte det provocerande, så säg?

För er som har möjlighet - gå och se!

Det här handlar inte bara om hbt-personer. Det här handlar om mänskliga rättigheter, om alla människors lika värde och den värdegrunden är så otroligt viktig att försvara. Särskilt i tider som dessa.


Tack Elisabeth för att du orkar och vågar!


Inga kommentarer: