fredag 5 juni 2009

En händelserik dag!

Det hände så mycket i går att jag inte hann blogga. Först träffade jag franska jämställdhetsministern Valérie Létard (solidaritetsminister med ansvar för jämställdhet, äldrevård och funktionshindrade). Sen var jag och Tinni på författarmiddag med hela Albert Bonnier förlag (alla författare var där).

Franska jämställdhetsministern var en ångvält som stormade in i rummet och höll låda. Meningen var att hon och jag skulle samtala om svensk jämställdhet i en halvtimme, men hon snöade totalt in på det svenska ombudsmannaskapet. Det var nästan en utomjordisk upplevelse. Hon hade missat det mesta. Och gått på hela myten om den svenska jämställdheten. Trist. Babblade om att Sverige är så fantastiskt därför att här behövs inga lagar eller regler, här är folk jämställda av naturen... Men i Frankrike måste man kvotera.... De skissade på ett förslag till kvotering till styrelser nu. Jag sa att jag tyckte det var bra och att det skulle behövas här också. Men det förstod inte hon alls.

På kvällen träffade vi massor av trevliga människor och det slutade väldigt sent (kom hem tre i natt)... På slutet satt vi med bland andra Fredrik Lindström, Hanna Hellqvist, David Lagercrantz, Carin Hjulström, Sigge Eklund, Louise Boije af Gennäs.

Ja, det var en fantastiskt rolig kväll!

Inga kommentarer: