måndag 22 juni 2009

Amning och alla rekommendationer...


Det är jättekul när ni lämnar kommentarer. Särskilt ni som har egna hemsidor. Jag brukar alltid kika in hos er då, för att se vilka ni är. Mycket spännande!

Nu var jag precis inne på Kickens blogg. Och hon har bloggat mycket om hur svårt det är att följa rekommendationerna när man är gravid. Haha, ja, det här har jag skrivit massor om. Hur otroligt motstridiga alla råd till gravida och småbarnsmammor är.

Den här krönikan skrev jag till exempel i VLT för drygt ett och ett halvt år sedan (ett utdrag här):

"Aldrig kan man göra rätt! Jag har fött tre barn på 2000-talet och för varje barn har det kommit nya larm, eller så har rekommendationerna ändrats. Det som var okej i går är livsfarligt i dag och tvärtom. Några exempel:
2001: Väntar mitt första barn och får absolut inte äta sushi under graviditeten.
2002: Min förstfödde ska sova med kudde för att undvika platt bakhuvud, och i egen säng för att jag inte ska ligga ihjäl honom, han ska helammas i fyra månader, inte ha napp (det kan störa amningen) och få sockerfria kex med gluten i för tillvänjning från 4 månader.
2003: Mitt andra barn föds och hon ska helamma i sex månader, hon ska helst samsova med mig och bäras på hela tiden, helst i bärsjal.
2007: Väntar mitt tredje barn och får plötsligt äta sushi, larm om att gravida äter för LITE fisk kommer (barnen får koncentrationssvårigheter). När hon föds ska hon helammas i sex månader, men ha napp och absolut inte sova med kudde - för att undvika plötslig spädbarnsdöd."

6 kommentarer:

KaosJenny sa...

Härligt, jag har också gjort en massa fel hela tiden med fyra graviditeter och barn blir det mycket att läsa om man ska hålla alla rekomendationer uppdaterade. Suck... Och vaad, har man ens hört rykten om någon kompis som känner en kompis som har en bekants kusin som legat ihjäl något barn till exempel? bra skrivet om pension...

KaosJenny sa...

Ang pension, ännu ett argument för att dela lika. Då har vi lika mycket eller lite råd att dumpa varandra på ålderns höst;-).

Rebecka Edgren Aldén sa...

Japp! Ännu ett skäl att dela lika! Och det finns faktiskt studier som visar att BÅDA ökar sina löner mer (tillsammans) om man delar. Det är alltså ekonomiskt mer fördelaktigt att dela, än att inte dela. Med detta i bakhuvudet blir det ännu mer konstigt att folk inte delar med argumentet att de inte har råd... Dessutom ökar chanserna för att fortsätta tillsammans som par om man delar. Och det är absolut mer ekonomiskt fördelaktigt att fortsätta vara gift/sambo. Så förutom skäl som jämställdhet och rättvisa (och då menar jag inte bara för mamman, utan också för pappan och barnet) så finns det massa ekonomiska skäl.

Lisbeth sa...

Haha, underbart, håller helt med om att alla olika råd är mycket förvirrande!!

Lotta sa...

När jag väntade barn, framför allt mitt andra, fick jag känslan att man från MVC varnade lite extra, även om man inte visste om nåt var farligt eller inte, bara för säkerhets skull. Då hade jag hunnit bli mer kritisk till alla råd. Jag är till exempel väldigt förtjust i brieost, och där tyckte min barnmorska att det nog var "säkrast" att avstå, även om den var gjord på pastöriserad mjölk, även om hon inte visste om det var "farligt" eller inte. Jag har träffat så många gravida och ammande som är jättenojiga när de har råkat äta något "fel".

stefanbergmark.se sa...

Intressant läsning. Just nu diskuterar vi hysterin kring kostråden till gravida på Babyvärlden.se. Gå gärna in och kommentera samt länka till era bloggar:

http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/MinStory-Gravida-borde-inte-vara-oroliga-for-vad-de-ater/

Mvh
Stefan Bergmark