torsdag 8 april 2010

Min boklista!

Den här veckan är det boktemaMymlans blogg. Och då tänkte jag göra en sak jag har tänkt länge. Sammanställa en lista över de böcker som hjälpt mig formulera hur jag ser på världen och gett mig de åsikter och värderingar jag har. Självklart finns det massor av böcker som har bidragit. Nu tänker jag koncentrera mig på böcker om jämställdhet, genus, familj (som jag ser som mina ämnen här på bloggen). Jag börjar med de jag kommer på, måste nog lägga till allt eftersom.

Vore jätteroligt om ni ville vara med och bidra med era boktips!

Det andra könet av Simone de Beauvoir
Familjens projektledare säger upp sig av Gunilla Bergensten
Under det rosa täcket av Nina Björk
Egalias döttrar av Gerd Brantenberg
Gendertrouble av Judith Butler
Diagnos: duktig: handbok för överambitiösa tjejer och alla andra som borde bry sig av Tinni Ernsjöö Rappe och Jennie Sjögren
Backlash av Susan Faludi
Kvinnorummet av Marilyn French
Kriget mot kvinnorna av Marilyn French
Det kallas kärlek av Carin Holmberg
Det kallas manshat av Carin Holmberg
Den mörka kontinenten av Karin Johannisson
Rädd att flyga av Erica Jong
Ditt kompetenta barn av Jesper Juul
Med uppenbar känsla för stil av Stephan Mendel-Enk
Fittstim, red Linda Skugge m fl
Maken av Gun-Britt Sundström
Bitterfittan av Maria Sveland
Flickan och skulden av Katarina Wennstam
En riktig våldtäktsman: en bok om samhällets syn på våldtäkt av Katarina Wennstam

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mina boktips
- Smuts, Dödergök och Alfahannen av Katarina Wennstam. Men även En riktig våldtäktsman (blev skitupprörd när jag läste den)
- Triologin om Therese Skårup av Hanne Vibeke Holst. Även Min mosters migrän.
- Mig äger ingen av Åsa Linderborg
-Allt är bara bra, tack! av Moa Herngren
- Hypnositören av Lars Kepler
- De tidigare böckerna av Patricia Cornwell om rättsläkaren Kay Scarpetta, även de senare bara för att man vill läsa alla hennes böcker.
De som nu ligger på kö för att läsas är Shantaram, Flyga drake, Jag ska bara fixa en grej i köket, Postcard Killers.
Tack för bloggen och att du hjälper mig tänka på nya sätt.
Mvh
Åsa

Hampus Eckerman sa...

Den enda jag läst är Erica Jongs bok. Kommer bara ihåg kapitlet "Araber och andra djur". Märkligt att så få recensenter reagerade på den texten.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Det kapitlet kommer jag inte ens ihåg. Men det var minst 20 år sedan jag läste den, men minns att den gjorde starkt intryck!

Vikab sa...

Åsa Crona: "Bakom spegeln" och "Kopiornas uppror" samt
Naomi Wolfs "Skönhetsmyten" förutom de du hade på listan.
Och rent allmänt Stewart & Cohen "Figments of reality"

KaosJenny sa...

Hur barn förändrar ditt liv av Harriet Goldhor Lerner är nog den bästa föräldrabok jag läst..

Emma sa...

Älskar familjens projektledare säger upp sig! Läste den innan Kicken kom och det va stor igenkänningsfaktor redan då... Tyvärr ska man väl säga :-)

salle sa...

Hjärnsläpp, Bang om biologism.

Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 (K Henkel och M Tomicic)