torsdag 5 februari 2009

vem lagar maten?

Fick ett pressmeddelande i dag. Jag får rätt många varje dag. Och de flesta är rätt förväntade. De här siffrorna har jag sett många gånger i otaliga studier. Men det är lika nedslående varje gång:

Läs själva:

"OBH Nordicas nya undersökning visar att traditionella könsroller lever kvar i de svenska köken. Mer än var tionde kvinna lagar alltid maten hemma, medan endast fyra procent av männen gör det. Och dubbelt så många kvinnor som män uppger att de lagar mat oftare än sin partner. Undersökningen visar också att det trots alla larmrapporter lagas en hel del mat på kvällarna i svenska hem och att snabbmat och frysta färdigrätter till middag är mindre vanligt än man kan tro."

I vår bok redovisar vi siffror från en undersökning gjord av Coop hösten 2006.

Enligt den lagar kvinnorna 70 procent av vardagsmaten. Och männen lagar 17 procent. Vem lagar de återstående procenten? Jo, 13 procent av maten lagar barnen! Barnen lagat faktiskt nästan lika mycket mat som de svenska fäderna gör…

2 kommentarer:

Laura Lorentz sa...

Jämställdhet handlar inte om matlagning. I den emaniciperade verklighet vi lever i så stigmatiseras verkligheten och samhället åt ett och samma håll.
Lösningen är inte att koka potatis, snarare delaktighet i det icke representativa.

Grannfrun sa...

Jämställdhet kan visst handla om matlagning. Fixa käk är ju något som måste göras vareviga dag, och det finns fullt med intressanta jämställdhetsaspekter när det kommer till matlagning. Jag kommer återkomma med genustankar ang middagsfixs i bloggen. I övrigt skulle jag önska att du utvecklade ditt resonemang om vår stigmatiserade verklighet som går åt samma håll som samhället och dina tankar om "delaktighet i det icke representativa". Det var nog för många år sen som jag gick på universitetet, för jag fattar liksom inte. Men jag är intresserad! Hej!