måndag 1 mars 2010

Inga kvinnor i historien


Man har ju vetat länge att kvinnor inte finns med i historiebeskrivningen på samma sätt som männen. Men att det var så här dåligt, det blev till och med jag överraskad av!

Ann-Sofie Ohlander, professor emeritus i historia vid Örebro universitet, har granskat läroböcker i historia på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan. Och intervjuas i ETC. Så här kommenterar hon i artikeln:

– Jag blev närmast chockad över hur dåligt det var med kvinnor i historien. Jag hade inte väntat mig att det skulle vara bra – jag är gammal och luttrad – men det var så väldigt lite. Det är som att kvinnor knappt existerat.

En granskning av fyra läroböckers register visar 62 namngivna kvinnor och 930 män.

Läs hela artikeln här!

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Sanslöst dåligt. Inte verkar det bero på bristen på kvinnor heller, vilket brukar påstås, då t.ex. Marie Curie inte tas upp och endast ett fåtal kvinnor nämns under 1900-talet. Illa!

Ellen sa...

Åh, hon är så himla skön och rolig Ann-Sofie! Där jag jobbade tidigare (på ett studieförbund) hade vi en kurs för pensionärer med henne som hette "1000 år av kvinnor" eller liknande. Den blev full på två sekunder varje gång, det fanns så otroligt många äldre kvinnor som ville få en chans att höra om de kvinnor som finns i historien. De har ju växt upp med en undervisning ännu mer baserad på det manliga perspektivet, de hade verkligen en vilja att få "revansch"