måndag 18 maj 2009

Underbara mesiga flickor

Frågan är om inte den traditionellt flickiga flickan har lägre status än på länge?

Så här sa barnboksförfattaren och illustratören Anna Höglund (som skriver underbara böcker) i dagens Biblioteket i P1 (angående vad som inte får skildras i dagens barnlitteratur):

”Mesiga flickor är inget förlagen efterfrågar. Nu ska alla tjejer vara som Pippi Långstrump.”

Jag ska genast skriva en kärleksfull barnbok om några mesiga och rädda tjejer som inte alls tar för sig.
Nu har jag lovat på bloggen.
Kolla upp mig om nåt år.

4 kommentarer:

Rebecka Edgren Aldén sa...

Gittan och gråvargarna - där har du en mesig tjej!! Älskar att läsa den för mina barn, just för att hon är så mesig och rädd och feg - precis som man också kan vara!

anders hammarlind sa...

Varför måste man göra karriär just när barnen är små
”Rätt eller fel låter vi vara osagt” men ”den absoluta majoriteten av människor i detta land” vill leva i kärnfamilj skriver de två författarna Rebecka Edgren Aldén och Tinni Ernsjö Rappe i den journalistiska familjeboken ”Skriet från Kärnfamiljen”(Bonniers, 227 sidor) och de inleder med att vi snabbt faller in, ramlar in, i de gamla könsrollsmönstren, åtminstone då vi bildar familj och barnen kommer. Mamma vaggar barnen, odlar pioner och försöker vara piffig med pappan sliter hårt och hålögt på jobbet.
läs mer på www.pappagrupperna.se

Nai sa...

Har också funderat mycket över detta. Jag började märka mönster ibland mig och mina vänner. Så enkla saker som att till en kille man vill imponera på fnissar man hellre och säger att man inte har någon aning om hur man tvättar kläder än man berättar att man vet hur man gör en en äggstanning. Vi tänker inte på det, vi gör det bara. Vi är fritänkande, moderna kvinnor, och råkar man gilla mysiga hemmakvällar och färgsorterade smutstvättlådor så är det inte det första man säger. För ett par generationer sedan var det precis det som stod i kvinnans oskrivna CV inför hennes liv som äkta maka. Men idag (tror vi) förväntas annat av oss.
Visst behöver den mesiga tjejen komma fram ibland, även Pippi längtar efter sin pappa. Och inte nog med det, vi är ju olika också. Vi kan ju inte hålla på och leva efter just decenniets ideal hela tiden. Nej, mesiga flickor och husliga bullbakerskor borde också hyllas :)

Anonym sa...

Jag lovar att köpa din bok, och jag tycer gittan och gråvargarna är toppen mina killar kan höra den om och om igen.