tisdag 12 maj 2009

Ja även till osmakliga aborter

Ja, visst kan det tyckas vara osmakligt att göra abort för att det är en flicka. Men, de flesta som gör abort är runt 30, har ordnad ekonomi, jobb, boende, många har redan barn. Skulle det vara mer rätt i så fall? Att göra abort när man lever i en ordnad tillvaro, med partner och barn? Var ska man dra gränsen? Och kanske viktigare – vem ska dra gränsen?

Nej, det går inte. Ingen kan eller bör ha den makten att dra den gränsen från fall till fall.

Vi måste bevara vår fria aborträtt. Kvinnans rätt att bestämma över sin kropp. Vår aborträtt är så pass viktig. Illegala aborter dödar och skadar och förstör för så otroligt många människor (kvinnor) i dag i världen att det inte går att försvara en inskränkning. Och då får vi räkna med att sånt här händer. Hur osmakligt man än tycker att det är.

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag är absolut för fri abort och tycker inte att den saken ska ifrågasättas. Däremot kan jag tycka att man har lite för lång tid på sig att bestämma om man ska göra abort eller inte, 18:e veckan är alldeles på tok för länge. Ska man inte ha ett barn så vet man väl det innan nästan halva graviditeten har gått?

Full bokhylla sa...

En intressantare fråga är kanske - ska man ha rätt att ta reda på vilket kön ens väntade barn har? Varför är det viktigt? Jag tog själv reda på det - just för att jag inte tycker att det är viktigt och inte ville att den stora frågan på dagen F skulle vara "vad blev det", men ändå - hur påverkade det mig att veta att jag väntade en son?