tisdag 8 februari 2011

Intervjuad i GP


GP intervjuade mig innan jag åkte om generation duktig, 70-talisterna. Ingen exakt vetenskap, direkt. Men rätt kul. Vår bok bygger ju mycket på just den här generationen som gör uppror mot sina revolterande 70-talsmammor som slängde husmorssysslorna åt skogen och sysslade med politik och experimenterade med sex i stället (ja, jag vet, inte alla ;-).

Här är ett utdrag ur artikeln (finns tyvärr inte på nätet):

"Så blev de ”Generation Duktig”
Smart, social, snygg, smal, stark och självständig. Så höga är kraven som ligger i tiden – i arbetslivet och samhället i stort.
De sex s:en har myntats av socialpsykologen Lars Dencik, som till dessa egenskaper också lägger flexibel och anpassningsbar. De har ersatt gamla tiders krav på plikt och lydnad. Nu ska vi själva vara projektledare i vårt livsprojekt – och det kräver ett starkt jag.
70-talisterna är dagens 30–40-åringar som efter en lång tonårstid växt upp, skaffat jobb, barn, bolån och nu försöker få livet att gå ihop och leva upp till egna och andras krav.
GENERATION DUKTIG är en vanlig beteckning på 70-talisterna när samtidsspanare och forskare ringar in dem så här:
�� Tv-tittandet fick dem att bli tonåringar innan de fyllt 13 och många har skjutit fram ansvarsåren till uppåt 30.
�� Skolans grupparbeten och projektarbeten präglade dem och lärde dem samarbeta.
�� Livsstilen är urban med likartade ideal såväl i storstäder som på landet tack vare nätet
och sociala medier.
�� De är mer utbildade än sina föräldrar och en majoritet tillhör medelklassen.
�� I livsidealen ingår jämställdhet och ekologisk medvetenhet.
�� Föder barn gör de senare än någon annan generation på 1900-talet och nu kolliderar
småbarnsåren med jobbkarriären och alla andra projekt. Eller med den engelska förkortningen
yupplots, young urban people/parents with lack of time. Medelåldern vid första barnets födelse är 29 år för kvinnor och 31 för män, enligt senast tillgängliga statistik.
JOURNALISTEN Rebecka Edgren Aldén är född 1972 och medförfattare till Skriet från kärnfamiljen som också är namnet på hennes blogg.
– Många i min generation har tagit på sig att det ska bli jämställt och det finns en status
i att ha en jämställd man. Vi har också en tendens att se det mesta som projekt – utbildningen,
jobbet, hela cv:n, barnen och vi vill fixa föräldraskapet perfekt.
Hon tror att det handlar om att 70-talisterna gör uppror mot 40-talistgenerationen, som i sin tur gjorde uppror mot sin föräldrageneration – 50-talisthemmafruarna – genom att köpa halvfabrikat, acceptera långa dagar på dagis för att kunna tjäna sina egna pengar och inte stanna i dåliga äktenskap.
– Så vi ska gifta oss i kyrkan, inte skilja oss, baka vårt eget bröd och göra de perfekta matsäckarna. Min generation har också börjat mangla och odla kryddor – man kan fråga sig varför ska vi göra det?
DET ÄR DÄREMOT inte 70-talisterna som tävlar i att baka cupcakes och drömmer om ett
par hemmafruår – det är 80-talisterna som gör det."

Vad säger ni? Känner ni igen er?

4 kommentarer:

Öbon sa...

Inte direkt, men så är jag född 1960 också.
Jag är någonstans där på andra sidan, då karriär inte är lika viktig längre, jag har nått dit jag vill. Jag är säker på mig själv
på ett sätt jag inte varit tidigare. Jag tar ingen skit längre.

Men jag känner igen mig när det gäller familjeliv, jag blev mamma sent i livet och sitter, så 50-årig jag är, med min åttaåriga dotter och hjälper henne med läxor, skjutsar till träningar ...

och jag njuter av varje stund.

KaosJenny sa...

Man kan inte få ihop ett livspussel på 1500 bitar, helt enkelt. Man får välja bort en massa saker och jag tycker att det känns bra att inte bara göra oreflekterat. För vems skull Manglar man? Bostadsknarka är ett riktigt bra begrepp :-)

Anonym sa...

Man kan ju fundera över vad som faktiskt beror på att de är födda på 70-talet och vad som beror på andra omständigheter. Arbeten som förr i tiden inte krävde mer utbildning än grundskola kräver i dag högskoleexamen. Jobben räcker inte. Bostäderna räcker inte. Inte ens tiden räcker för somliga. Nog skulle även 40-talisterna skaffat barn sent om de levt med den typen av förutsättningar.

Fru K sa...

Japp, exakt. Inte i beskrivningen av mina föräldrar, men av mig själv och min man.
På 2 år har jag fött 2 barn, köpt hus och börjat arbeta som läkare. Bakar mitt eget bröd och köper ekologiskt. Är gift med en psykolog som delar föräldraledigheten lika med mig.
And I like it.