måndag 10 maj 2010

P-pillret 50 år!


...och så måste jag ju förstår gratta P-pillret till 50 år fyllda (som fyllde i går, samma dag som jag!).

Eller egentligen gratta alla kvinnor – eftersom p-pillret är en av de viktigaste upptäckterna/uppfinningarna i kampen för jämställdhet. Kvinnors sexualitet och reproduktion har ju radikalt förändrats i och med det lilla pillret.

Nu väntar vi förstås på p-pillret för män... Fast frågan är om de skulle äta ändå. P-staven finns ju, men är inte särskilt poppis bland män.

8 kommentarer:

KaosJenny sa...

Mm, jag hyrde rum av en äldre dam som var chef på 50-talet. Hon hävdade bestämt att det var p-pillren som gett kvinnor möjlighet att komma ut ur hemmet. Angående 50 talstrenden med hemmafrueriet tänker jag att frågan bör diskuteras igen och igen. Ingen tjej borde kunna förbli omedveten om kvinnohistoria för då vet man vad man väljer.
Och när det gäller maktlekar och pojkar så tänker jag att det framförallt är män och pappor som kan påverka det. Här är ett exempel från Sydafrika: http://www.arbetaren.se/articles/utrikes2010055-3 (försökte länka men det gick illa)

Politiskt inkorrekt sa...

Tack vare p-pillret, som INTE används av muslimer, så håller Europa på med ett etniskt/kulturellt/demografiskt självmord. Miljontals européer som annars skulle ha existerat har helt enkelt förhindrats att bli till, istället har miljontals invandrade muslimer tagit deras plats - och muslimernas demografiska tillväxt är inte NEGATIV som dagens etniska européers, utan exponentiellt ökande. Om 30-40 år kommer vi inte att känna igen stora delar av Europa, och ironiskt nog de som kommer att förlora mest på det är KVINNORNA.

F! 4ever sa...

Vi måste styra mer vilka lekar barnen leker!! Det är oacceptabelt att pojkar leker killiga lekar och flickor flickiga lekar!!!

Rebecka Edgren Aldén sa...

F! 4ever - tror du inte jag känner igen ett troll?

Politiskt inkorrekt... menar du att du tycker att vi ska sluta med preventivmedel? Så att kvinnor i Europa tvingas föda fler barn - mot sin vilja?

Anonym sa...

P-piller är bra, har använt själv under flera år. Men jag är inte odelat positiv. Man utsätter kroppen för hormonpåverkan med en rad potentiella biverkningar, både av vardagligare och allvarligare art. Och det är enbart kvinnor som utsätter sig för detta medan männen slipper-vet inte om jag tycker att det är höjden av jämställdhet egentligen...

Ett bra första steg tycker jag att p-pillret var, ett första steg som gav kvinnor kontroll över sin egen reproduktion samt möjlighet att ta för sig sexuellt på villkor som närmade sig männens. Men nästa steg kanske är något annat preventivmedel, utan alla biverkningar? Dessutom skyddar inte p-pillret mot sexuellt överförbara sjukdomar, och även där finns en inbyggd ojämställdhet. Det är t ex större risk att en kvinna får hiv från en man än tvärtom, och det är främst kvinnorna som riskerar sterilitet pga oupptäckt klamydia. P-pillret gör det lättare att strunta i kondom kanske, vilket i sin tur drabbar kvinnorna hårdast.

Som sagt, p-pillrets 50-årsdag kan mycket väl vara värd uppmärksamhet, men låt oss inte stanna där. Kanske var p-pillret mer jämställt i en 60-talskontext än år 2010? Kanske dags att kräva mer?

Marita sa...

Jag är nog inne lite på Anonyms linje:

Det är ju grattis på sätt och vis, men jag är också rätt skeptisk till P-piller och dess övriga påverkningar på kroppen.

Jag käkade P-piller i flera år och var ständigt sjuk hit och dit, alla möjliga besvär, sen slutade jag och vips så försvann besvären.

Känner ett gäng andra kvinnor som upplevt samma sak.

Så jag har lite svårt att hylla pillrena, tycker andra icke-hormonella prev.medel fungerar lika bra och jag har fått för mig att de är mer skonsamma mot kroppen.

Sen undrar jag hur nyttigt det är att som 13 åring stoppa i sig en massa extra hormoner när kroppen själv håller på och tar hand om en massa nya hormoner som är på G i kroppen vid den åldern.

Så jag är lite tudelad.

Den förvånade pappan sa...

Jag har pratat med en del tjejer angående p-piller för män.

Det som var intressant var att många av tjejerna tyckte att idén med p-piller för män var dålig för de skulle ändå inte lite på att killarna åt pillren. Alltså måste de ändå äta piller eller använda något annat preventivmedel...

Jag personligen skulle aldrig äta sådana av den anledningen att jag inte vill stoppa i mig medicin i onödan. (Jag äter inte ens värktabletter). Jag har även frågat före detta flickvänner om de verkligen ville äta p-piller.

Jenny sa...

I Usa är sterilisering ett vanligt p-medel för män, någon som vet varför det inte "slagit igenom" så stort här?