tag:blogger.com,1999:blog-7638800712794422051.post7923602943386742891..comments2023-10-18T15:46:17.529+02:00Comments on Skriet från kärnfamiljen: Skolan förstärker könsrollernaRebecka Edgren Aldénhttp://www.blogger.com/profile/04595137939614884124noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7638800712794422051.post-52471758998720500152010-05-17T22:59:35.310+02:002010-05-17T22:59:35.310+02:00"Flickor har länge presterat bättre än pojkar..."Flickor har länge presterat bättre än pojkar i skolan och skillnaderna är i stort sett konstanta."<br /><br />Detta stämmer inte riktigt. I de internationella stuider som gjorts för att jämföra elevers kunskaper mellan olika länder, så presterar svenska pojkar bättre än svenska flickor i ett flertalet ämnen, bla. fysik, kemi, matematik, miljökunskap och geovetenskap. När betygen sedan delades ut hade flickorna högre betyg än pojkarna i alla ämnen utom gymnastik.<br /><br />Finns även flertalet studier som kommer fram till att pojkar betygsdiskrimineras i skolan. Flickor får i genomsnitt ca 10 % högre betyg, även när de uppnår samma resultat som pojkar. <br /><br />Så att pojkars dåliga betyg skulle bero på att pojkar presterar sämre än pojkar, är således inte hela sanningen.Håkannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7638800712794422051.post-21086454256394876132010-05-17T22:42:43.592+02:002010-05-17T22:42:43.592+02:00Det låter som att ni möjligen är inne på att om et...Det låter som att ni möjligen är inne på att om ett barn blir oskyldigt dömt skulle det kunna resultera i att barnet blir bråkigt i samband med den felaktiga beskyllningen, eller alternativt blir bråkigt längre fram i tidsrymden pga den felaktiga beskyllningen. Ja, så kan det säkert vara i många fall.<br /><br />Men jag har svårt att tänka mig att omfattningen av den här problematiken är så pass stor att den kan sägas vara ett strukturellt problem inom Sveriges skolor av en så pass generell omfattning att hela kollektiv påverkas. Fast det kan ju förstås vara så även om jag har svårt att tänka mig det.Johannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7638800712794422051.post-88112593228109230302010-05-17T22:23:57.557+02:002010-05-17T22:23:57.557+02:00Jag känner igen den bilden från när jag var barn. ...Jag känner igen den bilden från när jag var barn. Min fröken älskade flickor, men hatade pojkar (precis som min dotters fritidspedagog gör, enligt min dotter som bara är 6 år!). Och jag hatade min fröken för det. Jag tror att det var mitt första feministiska uppvaknande! Fast jag visste inte att det handlade om det - men jag kände i hela min kropp att det hon gjorde var fel. Jag "straffade" henne genom att inte säga hej då till henne på eftermiddagarna - och jag minns hur skrämmande det var. Jag har också förtvivlat när jag sett hur kränkt min pojke blivit av att bli stereotypt behandlat. Han är en typisk duktig storebror, rätt lillgammal och ansvarsfull. (Mina döttrar är mycket busigare - säkert också för att de är småsyskon.) På det sätt folk kan ryta åt honom gör de aldrig åt mina flickor... Och många gånger har de rutit utan att egentligen sett vad som faktiskt hänt. En olycka, ett missförstånd eller något annat. Han har blivit dömd på förhand. Samtidigt som hans ett år yngre syster kommit undan med en massa dumheter.Rebecka Edgren Aldénhttps://www.blogger.com/profile/04595137939614884124noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7638800712794422051.post-79750585176563080752010-05-17T22:11:11.963+02:002010-05-17T22:11:11.963+02:00Ett sätt kan vara att när person B gör något dumt ...Ett sätt kan vara att när person B gör något dumt eller felaktigt, utgår person A från att person B gjort detta med vilje och kanske just för att bråka även om person B bara gjort ett misstag. <br /><br />Under min skolgång var det mer regel än undantag att tjejerna kom undan med massa grejer, men killarna blev straffade direkt (eller indirekt via betygen). I min skola fick tjejerna högre betyg än killarna även om killarna presterade lika bra på prov och dylikt. (Nu låter jag bitter, men det var faktiskt så.)Den förvånade pappanhttp://denforvanadepappan.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7638800712794422051.post-90945833320707555662010-05-17T21:57:35.659+02:002010-05-17T21:57:35.659+02:00Jag undrar hur en förväntan om att någon ska vara ...Jag undrar hur en förväntan om att någon ska vara bråkig kan manifestera sig eller ta så pass påtagliga uttryck att personen som är föremål för förväntningarna faktiskt blir bråkig.<br /><br />Vad måste inte person A faktiskt göra för barn B ska börja bråka? Förväntningar om bråkighet kan inte i sig vara tillräckligt. Förväntningarna hos A måste resultera i ett visst beteende hos A som i sin tur resulterar i bråkighet hos B.<br /><br />Och jag undrar verkligen vad det är A gör så att B börjar bråka? Vilket beteende hos Sveriges lärare är det som provocerar fram bråkighet hos barnen? Tanken är smått absurd, men det är samtidigt precis vad den här studien implicerar.<br /><br />Om det nu inte är så att förväntingarna om bråkigt beteende göra att person A uppfattar det som att barn B är bråkigt trots att B inte alls är bråkigt.Johannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7638800712794422051.post-14592319213824013812010-05-17T19:09:34.552+02:002010-05-17T19:09:34.552+02:00Ja, jag håller med dig i det mesta... Jag tycker o...Ja, jag håller med dig i det mesta... Jag tycker också att det är så konstigt att de som är mest negativa är de som faktiskt borde vara positiva... Okunnighet i ett nötskal...Den förvånade pappanhttp://denforvanadepappan.blogspot.com/noreply@blogger.com